ابزار جمع آوری دادهها
کلیه اطلاعات مربوط به این پژوهش به وسیله آزمونهای کتبی که توسط خود آزمودنیها تکمیل شده جمع آوری شد. در این بخش به معرفی آزمونهایی پرداخته شده که برای ارزیابی فرضیه های تحقیق به کار برده شده اند.
الف)آزمون باورهای هوشی
برای ارزیابی باورهای هوشی از پرسشنامه ای که به وسیله بابایی (۱۳۷۷) ساخته شده است استفاده شد. این پرسشنامه شامل ۱۴ سوال می باشد. از تعداد ۱۴ سوالی که برای باورهای هوش در نظر گرفته شده است.
روش نمره گذاری
دراین پرسشنامه تعداد ۵ سوال شامل سوالهای ۱۴٫۶٫۵٫۴٫۲ به منظور ارزیابی باور هوش جوهری و تعداد ۹ سوال شامل سوالهای ۱۳٫۱۲٫۱۱٫۱۰٫۹٫۸٫۷٫۳٫۱ برای سنجش باور هوشی افزایشی در نظر گرفته شده است.
روایی و پایایی پرسشنامه
حجازی و همکاران(۱۳۸۷) جهت سنجش روایی پرسشنامه مذکور از روش تحلیل عاملی استفاده کردند و روایی این مقیاس را مطلوب گزارش کردند و پایایی آن را به روش آلفای کرونباخ ۸۲/۰ گزارش کردند. در تحقیق بابایی ضریب پایایی بدست آمده از طریق آلفای کرونباخ ۶۹۵۱/۰=a و آلفای استاندارد شده برابر ۷۲۴۶/۰ می باشد. در تحقیق دیگری که توسط آچاک (۱۳۸۲) انجام گرفته ضریب پایایی به روش آلفای کرونباخ ۸۶/۰ و آلفای استاندارد شده برابر ۸۶/۰ بود.
در پژوهش حاضر نیز پایایی مقیاس با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ ۶۶/۰ محاسبه گردید.
ب)آزمون عزت نفس روزنبرگ
آزمون عزت نفس روزنبرگ دارای ۱۰ ماده است که پاسخ موافق به هریک از عبارت های ۱ تا ۵ نمره ۱+ و پاسخ مخالف به هریک از عبارتهای ۱ تا ۵ نمره ۱- و پاسخ موافق به هریک از عبارتهای ۶ تا ۱۰ نمره ۱- و پاسخ مخالف به هریک از عبارتهای ۶ تا ۱۰ نمره۱+ دریافت می کند. جمع جبری نمرات بالاتر از صفر نشان دهنده عزت نفس بالا و نمره کمتر از صفر نشان دهنده عزت نفس پایین است . نمره ۱۰+ نشان دهنده عزت نفس خیلی بالا و نمره ۱۰- نشان دهنده عزت نفس خیلی پایین است.
پایایی و روایی مقیاس
در پژوهش ﻣﺤﻤﺪ ﭘﻮﺭ ﺍﺻﻞ ﻭ ﻫﻤﻜﺎﺭﺍﻥ، ۲۰۰۷، ﺿﺮﻳﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﭘﻴﺮﺳﻮﻥ ﻧﻤﺮﺍﺕ ﻋﺰﺕ ﻧﻔﺲ ۳۱ ﺩﺍﻧﺶﺁﻣﻮﺯ ﺑﺎ ﻓﺎﺻﻠﻪﻱ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﺩﻭ ﻫﻔﺘﻪ ۸۲/۰ ﻭ ﺁﻟﻔﺎﻱ ﻛﺮﻭﻧﺒﺎﺥ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻮﺍﻓﻖ ﺩﺭﻭﻧﻲ ﺍﻳﻦ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩﮔﻴﺮﻱ۸۹/۰ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻣﺪ. رجبی و کارجوکسمایی (۱۳۹۰) در مطالعه خود جهت تایید مدل عاملی نسخه فارسی این مقیاس بر روی ۱۲۹دانشجو (۷۴ پسر و ۵۵ دختر) از بین دانشجویان سال اول ساکن در خوابگاه های دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز نشان دادند که، مدل یک عاملی برازنده داده ها نیست و میزان خطا برابر با ۰۱/۰ بدست آوردند. اما مدل دو عاملی اقتباس شده از رجبی و بهلول (۱۳۸۶) با دو شاخص اصلاح و میزان خطای ۰۵/۰ برازنده داده ها است. در نتیجه پژوهشگران می توانند از ساختار دو عاملی ایجاد شده نسخه فارسی مقیاس عزت نفس روزنبرگ در زمینه های مختلف پژوهشی، آموزشی و درمانی استفاده کنند.
در پژوهش حاضر نیز پایایی مقیاس با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ ۷۶/۰ محاسبه گردید.
ج)پرسشنامه انگیزه پیشرفت[۱۲۱]
پرسشنامه انگیزه پیشرفت، ابزاری مداد – کاغذی است که برای سنجش پیشرفت مورد استفاده قرار می گیرد. این پرسشنامه توسط هرمنس[۱۲۲](۱۹۷۰) با توجه به مبانی نظری که درباره انگیزه پیشرفت وجود دارد تهیه شده است. وی با توجه به بررسی هایی که انجام داد ۱۰ ویژگی را به عنون صفات افراد دارای انگیزه پیشرفت بالا در نظر گرفت که شامل موارد زیر بود.
۱- سطح آرزوی بالا[۱۲۳] ،۲- رفتار مخاطره پذیری[۱۲۴]، ۳- انگیزه قوی برای تحرک بسوی بالا[۱۲۵]، ۴- پشتکار،[۱۲۶]۵- وظیفه مداری[۱۲۷]، ۶- اداراک پویا از زمان[۱۲۸]، ۷-آینده نگری[۱۲۹]، ۸- انتخاب دوست[۱۳۰]، ۹- قدرت تشخیص[۱۳۱] و ۱۰- پیشرفت[۱۳۲].
هرمنس (۱۹۷۰) برای تدوین پرسشنامه ابتدا ۹۲ ماده را انتخاب کرده سپس با انجام پژوهشی که روی نمونه ای از دانشجویان سال اول رشته های روانشناسی، حقوق، ریاضی و زیست شناسی انجام داد، تعداد ماده ها را به ۳۵ ماده تقلیل داد. در پژوهش مزبور پایایی آزمون ۸۶/۰ گزارش شده است. با بهره گرفتن از اعتبار یابی افتراقی[۱۳۳] همبستگی بین این آزمون و آزمون اضطراب ۰۰۱/۰ گزارش شده است. هرمنس (۱۹۷۰) با انجام پژوهش های دیگر تعداد ماده ها را از ۳۵ به ۲۹ ماده تقلیل داد. وی برای تعیین اعتبار آزمون از اعتبار یابی سازه استفاده کرد که شاخصهای اعتبار مورد استفاده شامل نمره آزمونهای استعداد و آزمون pmt[134] بود. همبستگیهای بدست آمده با این روش در سطح ۰۵/۰ معنی دار بود. همانطور که اشاره شد فرم نهایی این پرسشنامه دارای ۲۹ ماده است که بصورت جملات نیمه تمام می باشند و گزینه های ارائه شده برای هر ماده ۵ گزینه است بر این اساس حداکثر نمره هر ماده بین ۱ تا ۵ می باشد که با توجه به تعداد گزینه های هر ماده تغییر می کند. طریقه نمره گذاری به این صورت است که برحسب اینکه گزینه های مربوط به هر ماده انگیزه پیشرفت را از خیلی کم به خیلی زیاد یا از خیلی زیاد به خیلی کم اندازه گیری می کند. ممکن است گزینه خیلی کم بالاترین نمره را به خود اختصاص دهد یا گزینه خیلی کم پایین ترین نمره را بگیرد. یعنی سوالهای ۲۹و۲۸،۲۷،۲۳،۱۶،۱۵،۱۴،۱۰،۹،۴،۱ بصورت خیلی کم (۱)، کم (۲)، متوسط (۳)، زیاد (۴)، خیلی زیاد (۵) است و سوالات ۲۶و۲۵،۲۴،۲۲،۲۱،۲۰،۱۹،۱۸،۱۷،۱۳،۱۲،۱۱،۸،۷،۶،۵،۳،۲ بصورت خیلی کم (۵) ، کم (۴)، متوسط (۳)، زیاد (۲)، خیلی زیاد (۱) می باشد.
پایایی مقیاس
هرمنس (۱۹۷۰) برای بدست آوردن پایایی پرسشنامه از فرمول کودر- ریچاردسون استفاده کرد ضریب بدست آمده بر این اساس ۸۶/۰ بود که از نظر روان سنجی مقدار مناسبی است.
در پژوهش شکرکن و همکاران(۱۳۸۸)برای محاسبه ضریب پایایی، برای آزمودنیهای دختر، پسر و کل آزمودنیها، از روش آلفای کرونباخ و تنصیف استفاده شده است. در روش تنصیف، ضریب همبستگی گاتمن و فرمول اسپرمن – براون برای آزمودنیهای دختر و پسر و کل آزمودنیها ۷۲/۰ می باشد. همچنین ضریب پایایی محاسبه شده به روش گاتمن برای آزمودنیهای دختر ۷۱/۰ و برای آزمودنیهای پسر و کل آزمودنیها ۷۰/۰ است. آلفای کرونباخ محاسبه شده برای آزمودنیهای دختر۸۰/۰ و برای آزمودنیهای پسر ۷۶/۰ و کل آزمودنیها ۷۸/۰ می باشد.
در پژوهش حاضر نیز پایایی مقیاس با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ۷۲/۰ محاسبه گردید.
د) پرسشنامه کارآفرینی
این پرسشنامه بر اساس پرسشنامه ی استاندارد شده ی بین المللی مرکز کارآفرینی دانشگاه « دارهام» توسط پارسونز(۱۹۹۸) طراحی شده است که در کشورهای هند، فیلیپین، مالزی و انگلیس آزمون شده و در رساله ی دکترای احمد پور داریانی(۱۳۷۷) در دانشگاه تربیت مدرس مورد استفاده قرار گرفته و حاوی ۳۱ سوال می باشد که براساس یک طیف ۵ گزینه ای لیکرت از کاملا موافقم(نمره ۵) تا کاملا مخالفم(نمره ۱)، نمره گذاری می شود.
پایایی و روایی
پایایی این آزمون با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ ۸۶/۰ و روایی آن مطلوب گزارش شده است. بهرنگی و طباطبایی (۱۳۸۸) و دهقان(۱۳۹۰) پایایی کل مقیاس را با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ، ۸۳/۰ بدست آورده اند. و پایایی هر کدام از ابعاد با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ بترتیب، برای خصوصیات خلقی۸۰/۰، نحوه استفاده از منابع انسانی و مادی ۷۵/۰، صرفه جویی در استفاده از منابع ۷۸/۰، تمایل به مخاطره آمیزی ۶۸/۰، تاکید بر شیوه های نوین و آکادمیک ۷۹/۰، استفاده از استعداد ها و توانایی های زیر دستان ۶۹/۰، تفویض اختیار به زیر دستان ۷۳/۰ و دست و پا گیری قوانین و آیین نامه ها دولتی۸۰/۰، بدست آورده است.
در پژوهش حاضر نیز پایایی مقیاس با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ ۸۵/۰ محاسبه گردید.
جدول۵-۳ ابعاد و سؤالات مربوط به ابعاد کارآفرینی
ابعاد | گویه ها |
خصوصیات خلقی | ۶-۵-۴-۳-۲-۱ |
نحوه استفاده از منابع | ۸ -۷ |
صرفه جویی در منابع | ۱۹-۱۸-۱۷-۱۰-۹ |