حوزه تحقیق
مطالعات انجام شده
تعمیم اثر
(Semin 1987), (Bhat and Reddy 2001), (Broniarczyk and Alba 1994)
تناسب محصول با برند مادر بر اساس ویژگیهای محصول
(Semin 1987), (Aaker 1990), (Chakravarti, MacInnis et al. 1990), (Boush and Loken 1991)
ثبات مفهوم رابطه برند مادر- بسط برند
(Park, Milberg et al. 1991), (Broniarczyk and Alba 1994),(Herr, Farquhar et al. 1996), (Martin and Stewart 2001)
بسط برندهای چندگانه و ارزیابی بسط برند
(Keller and Aaker 1992), (Dawar and Anderson 1994)
پورتفولیوی برند مادر و ارزیابی بسط برند
(Rangaswamy, Burke et al. 1993), (Dacin and Smith 1994), (Dawar 1996),
حالت، دانش و تخصص مشتری در ارزیابی بسط برند
(Broniarczyk and Alba 1994), (Graeff 1996), (Barone, Miniard et al. 2000)
ترفیع، تبلیغات، تصویر شرکت و ارزیابی بسط برند
(Raghubir and Corfman 1999), (Suri, Manchanda et al. 2000),
قیمتگذاری و ارزیابی بسط برند
(Graeff 1996), (Han 1998), (Pryor and Brodie 1998), (Bridges, Keller et al. 2000), (Lane 2000), (De Ruyter and Wetzels 2000), (Zhang and Sood 2002)
جایگاه یابی برند و ارزیابی بسط برند
(Han 1998), (Sheinin 1998), (Maoz and Tybout 2002)
ارزیابی بسط برند
نقش و اهمیت برندسازی از زمان های قبل از انقلاب صنعتی نیز شناخته شده بود. شواهدی وجود دارد که ثابت می کند در قرون ۱۸ و ۱۹ نیز بنگاههای اقتصادی و تولیدی برای کسب شهرت و فروش محصولات خود در بازار رقابتی آن دوره، به برندسازی روی آورده بودند. بازاریابان مدرن، چه بازاریابان سمت عرضه و چه بازاریابان سمت تقاضا، علاقه بیشتری به بحث برندسازی نشان دادهاند. نقش و تاثیر برندسازی نیز از دهه های ۴۰ و۵۰ میلادی بصورت نظاممند تا کنون بررسی و مطالعه شده است.
علاقه شدید پژوهشگران به این بحث در دهه های ۶۰ و ۷۰ نیز ادامه یافت و باعث شد که این حوزه به یکی از داغترین حوزههای پژوهشی تبدیل شود.
یکی از دلایل تبدیل شدن «برندسازی» به یکی از مهمترین و داغ ترین مباحث روز دهه های ۸۰ و۹۰ ، می تواند تغییر شرایط بازار باشد که در نتیجه آن برندهای ملی بازار خود را به نفع برندهای خصوصی از دست دادند و پژوهشگران حوزههای دانشگاهی مدیریت، به بررسی این پدیده و همچنین بسط برندها پرداختند.
همانطور که قبلا هم ذکر کردیم به دلیل هزینههای بسیار بالا و ریسک زیاد معرفی یک محصول جدید به بازار، کسب و کارها برای گسترش تجارت خود و ورود به بازار محصولات جدید اغلب به بسط همان برندهای ثبت شدهی موجودشان میپردازند. بازاریابان باید به فرایند بسط برند، خصوصا از دیدگاه مشتریان، اشراف کامل داشته باشند و مکانیسم تصمیمگیری مشتریان در ارزیابی بسط برند و فاکتورهای موثر براین فرایند را بشناسند.
آکروکلر (۱۹۹۰) به این نتیجه رسیدند که چند شرط اساسی برای پذیرفته شدن بسط یک برند از سوی مشتریان وجود دارد که شامل موارد زیر می شوند: