۶-۳- روش نمونهگیری
برای نمونهگیری در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شدهاست. در شرکت ها و نماینگی های بیمه خصوصی اصفهان پرسشنامه ها بطور مساوی در شمال ، شرق ، غرب و جنوب بطور تصادفی توزیع شد.
۷-۳- متغیرها و شاخص های تحقیق
در فرضیه اصلی متغیر مستقل سرمایه فکری و بازار گرایی متغیر وابسته است. و در فرضیات فرعی ابعاد سرمایه فکری متغیر مستقل و بازار گرایی متغیر وابسته هستند.
۸-۳- روش های جمع آوری اطلاعات
مهمترین روش های گردآوری اطلاعات براساس ابزار گردآوری بدین شرح می باشد :
۱) مطالعات کتابخانهای
در این قسمت جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات تحقیق موضوع ، از منابع کتابخانهای ، مقالات ، کتابهای مورد نیاز و نیز از شبکه جهانی اطلاعات (اینترنت) استفاده شده است.
۲) تحقیقات میدانی
در این قسمت به منظور جمع آوری دادهها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل از ۲ نوع پرسشنامه استفاده گردیده است:
الف) پرسشنامه مربوط به سرمایه فکری : پرسشنامه ارزیابی سرمایه فکری، که توسط بونتیس (۱۹۹۸) ساخته شده است که دارای ۵۲ سؤال بسته پاسخ می که به دلیل مشابهت های بعضی سؤالات به تعداد ۴۲سؤال کاهش یافت. مورد بررسی قرار می گیرد، این سازه دارای سه مؤلفه سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه رابطه ای(مشتری) را در میان مدیران و کارشناسان شرکت های بیمه خصوصی استان اصفهان مورد اندازهگیری قرار می دهد.
ب) پرسشنامه مربوط به بازارگرایی (MKTOR): این پرسشنامه بازارگرایی را که با بهره گرفتن از یک شاخص ۱۴ گویهای که توسط نارور و اسلیتر ارائه شد سنجیده می شود.
پرسشنامه های مذکور شامل ۲ بخش عمده میباشند :
۱) نامه همراه : در این قسمت هدف از گردآوری دادهها به وسیله پرسشنامه و ضرورت همکاری پاسخ دهنده در عرضه دادههای مورد نیاز ، بیان شده است. برای این منظور بر با ارزش بودن دادههای حاصل از پرسشنامه تأکید گردیده تا پاسخ دهنده به طور مناسب پاسخ سوالها را عرضه کند.
۲) سوالهای (گویهها) پرسشنامه : این بخش از پرسشنامه شامل ۲ قسمت است :
الف) سوالات عمومی (جمعیتشناختی) : در سوالات عمومی سعی شده است که اطلاعات کلی و جمعیت شناختی در رابطه با پاسخ دهندگان جمع آوری گردد.
جدول ۱-۳ سوالات جمعیتشناختی
سوالات جمعیت شناختی | تعداد سوالات | جمع سوالات |
سطح تحصیلات | ۱ | ۱ |
سن | ۱ | ۱ |
جنسیت | ۱ | ۱ |
سابقه خدمت | ۱ | ۱ |
نام شرکت | - | - |
جمع | ۴ |