مراحل برنامه ریزی برای آموزش در مدل پارکر :
۱- تشخیص نیازهای آموزشی
۲- تعیین اهداف آموزشی
۷- هدایت و رهبری
۳- طراحی برنامه های آموزشی
۶- اندازه گیری نتایج انتخاب
۵- روند طراحی روش های ارزشیابی
۴- طراحی و روش های آموزش
Human Resource Devlopment : ULshak.I.j. 1983
(نمودار ۲-۸ مدل پارکر )
مدل پارکر فراهم کننده یک نقشه برای تعقیب مسیر طراحی و ارزشیابی آموزشی است . همان طوری که ملاحظه می شود تحلیل نیازها هدایت کننده به سوی توسعه و تعیین اهداف آموزشی،اساس طراحی برنامه های آموزشی و انتخاب روش های آموزشی مناسب است . مدل پارکر یک فرایند مرحله به مرحله و ماهیت آن چرخه ای است . ( ولشاک , ۱۹۸۳ , ۵-۸)
۲-۱-۱۲-۴ - مدل رویکرد سیستمی به آموزش:
این رویکرد برتعیین اهداف آموزشی، تجارب یادگیری کنترل شده برای رسیدن به این اهداف تأکید دارد ، معیارهای عملکرد و ارزشیابی اطلاعات این رویکرد عبارتند از :
برای اصلاح مداوم فراگرد آموزش باز خورد را به کار می گیرد . از این دیدگاه برنامه های آموزشی هیچ گاه محصولات تمام شده نیستند . آنها با اطلاعاتی که نشان دهنده برآورده شدن اهداف آرمانی است انطباق داده می شود .
این رویکرد پیچیدگی های تعامل بین اجزا را شناسایی می کند .
این رویکرد یک چارچوب اجرایی برای برنامه ریزی وباقی ماندن و ادامه دادن به اهداف آرمانی را فراهم می آورد و در این چارچوب یک پژوهش و تعیین اینکه کدام برنامه در رسیدن به اهدافشان موفق بوده اند ضروری است .
دیدگاه کل گرایانه دارد و یک مجموعه کلی از تعامل بین خرده سیستم ها است .
در این رویکرد علاوه بر سه مرحله نیازسنجی , آموزش وارزشیابی یک مرحله دیگر که شامل مقاصد آموزش است که شامل اعتباریابی آموزش :
اعتبار آموزش ( یادگیرندگان در طول دوره آموزشی چه چیز را فرا می گیرند . )
اعتبار انتقال ( آیا آنچه در طول آموزش آموخته شده است می تواند عملکرد سازمان را بهبود بخشد. )
اعتبار درون سازمانی (آیا عملکرد یک گروه جدید از یادگیرندگان با عملکرد گروه اصلی یادگیرنده همان برنامه آموزشی سازگار است .)
اعتبار بین سازمانی ( آیا یک برنامه آموزشی اعتبار یابی شده در یک سازمان می تواند به گونه ای موفقیت آمیز در سازمان دیگر اجرا شود .) ( گلدستین , ۱۹۹۲ , ۲۱ )
۲-۱-۱۲-۵- مدل مبتنی بر تحول پذیر بودن سازمان:
مدل مبتنی بر تحول پذیر بودن سازمان بر سه اصل استوار است :
سازمان ها باید پویا و متحول باشند و آموزش مسئول حفظ و تقویت این پویایی است .
هر شغل ماهیتی دارد و تمام مشاغل به تناسب از زمینه های ارتباطی خاص خود برخوردارند.
متغیر بودن توانایی های مورد نیاز برای هریک از مشاغل در زمان های مختلف
( شبلی , ۱۳۷۶ , ۷۷)
ماهیت این مدل مطابق شکل زیر است :
۱- تعیین اهداف رسمی مؤسسه
۲- تعیین اهداف عملیاتی مؤسسه
۳- تعیین زمینه های تحول
۸- ارزشیابی تحقق تحول سازمان
۴- تعیین اهداف واحدها
۷- اجرای آموزش
۶- برنامه ریزی آموزش
۵- تعیین نیازهای آموزش
(نمودار ۲-۹ مدل مبتنی بر تحول(شبلی ،۱۳۷۶،ص۷۷))
بنابراین،با توجه به مدل های گوناگون ارائه شده درباره مراحل و فرایند های آموزش درسازمان، فرایندی را که در سازمان های مختلف تقریباَ همه گیر است وجامعیت دارد واجرا می شود به قرار ذیل است :
الف : تشخیص نیاز آموزشی
ب : تدوین اهداف برنامه آموزشی
ج : تعیین محتوای مورد نیاز برنامه آموزشی
د : انتخاب روش های آموزش
ذ : اجرای برنامه آموزشی
ه : ارزشیابی برنامه آموزشی