نتایج
۲-۴-۵-۲- ترتیب اهدای جوایز کیفیت فرانسه
ترتیب اهدای جوایز به صورت زیر می باشد (ریاحی، ۱۳۸۵):
جایزه ملی کیفیت
رتبه اول
رتبه دوم
رتبه سوم
رتبه مخصوص( واحد تولیدی)
۲-۴-۵-۳- دستاوردهای جایزه ملی کیفیت فرانسه
دستاوردهای این جایزه برای یک سازمان به این قرار است( ریاحی، ۱۳۸۵):
معرفی دقیق خدمات سازمان در زمینه کیفیت به مشتریان.
ایجاد انگیزه در کلیه همکاران سازمان.
ارتقای اعتبار سازمان بواسطه جایزه منطقه ای و جایزه ملی کیفیت.
توسعه منابع مشترک دو جانبه بواسطه مشارکت با تأمین کنندگان.
کنترل طراحی کلیه فرآیندها، محصولات و خدمات.
تشویق و تفویض اختیارات به کارکنان.
این مدل تداخل ۶ معیار اصلی برای تشکیل معیارهایی می شود که می توان آنها را در جهت رسیدن به موفقیت بکار برد.
۲-۴-۵-۴- الگو یا چارچوب معیارها
جایزه ملی کیفیت فرانسه معیارهای خود را در چارچوب زیر ارائه داده است:
نتایج
مشارکت پرسنل- ۱۸۰
نتایج -۲۰۰
منابع
بهبود کیفیت-۸۰ اندازه گیری کیفیت-۸۰ کنترل کیفیت- ۸۰
ابزارها
درک خواسته ها و نیازهای مشتریان- ۱۸۰
اهداف
استراتژی و اهداف کیفیت-۸۰
تعهدات
تعهد مدیریت- ۱۵۰
مدیریت
شکل۲-۵: مدل جایزه ملی کیفیت فرانسه و معیارهای آن مأخذ: (ریاحی،۱۳۸۵)
۲-۴-۶ جایزه کیفیت اروپا EFQM
۲-۴-۶-۱- تاریخچه مدل تعالی سازمانی EFQM (جایزه کیفیت اروپا)
پژوهش ها در زمینه EFQM1 به سال ۱۹۵۰ باز می گردد؛ زمانی که مؤسسه JUSE2 آقای دکتر ادوارد دمینگ را برای انجام سخنرانی های مختلف در زمینه کیفیت به ژاپن دعوت نمود. در سال ۱۹۵۱ این مؤسسه به پاس خدمات دکتر دمینگ جایزه ای به نام ایشان بنیان نهاد که همچنان ادامه دارد. این مدل نگرش جدید در بحث کیفیت ایجاد کرد و عنوان کرد که برای تولید محصولات و خدمات با کیفیت نیاز به هماهنگی همه جنبه ها در سطح سازمان داریم. این نگرش منجر به شکل گیری کنترل کیفیت فراگیر در دهه ۶۰ میلادی گردید (نجمی و حسینی، ۱۳۸۹).
در اواخر دهه ۱۹۸۰ که اقتصاد اروپا در معرض تهدید بازارهای خاور دور به ویژه ژاپن قرار داشت، انجمنی از مدیران عامل۱۴سازمان پیشرو در اروپا گرد هم آمدند تا راه خروج از بحران و سردمداری آینده را بیابند. مشورت این گروه و عزم گروهی آنان به تأسیس بنیاد غیر وابسته کیفیت انجامید. بنگاهی که وظیفه آن افزایش آگاهی ها و ارائه دوره های مدیریت، شناسایی دستاوردها و تشویق و انگیزش راهیان مسیر توسعه و تعالی است. بدین ترتیب در سال ۱۹۸۹ EFQM تأسیس و به تصویب کمیسیون اروپا رسید (گرامی و نور علیزاد، ۱۳۸۸).
مدل تعالی EFQM از ابتدای سال ۱۹۹۲ به عنوان چارچوبی برای ارزیابی بکارگیری جوایز تعالی اروپایی و ملی به کارگرفته شده و به شرکت های رو به تعالی تعلق یافت. این مدل یکی از پر استفاده ترین چارچوب های سازمانی در اروپا است که به عنوان پایه و اساسی برای بیشتر جوایز ملی و منطقه ای مثل جایزه تعالی اروپایی قرارگرفته است(۲۰۱۰، Lay Hill Solution). از آن پس این الگو به طور مستمر بازبینی و رفع نقص گردیده تا بتواند به طور خاص منعکس کننده فرضیه هایی باشد که قبلاً در عمل به اثبات رسیده است.
………………………….
۱-European Foundation for Quality Management (EFQM)
۲- Union of Japanese Scientists and Engineers
در نتیجه، این الگو بر تعالی سازمان متمرکز است و ناگزیر همه جنبه های مدیریت یک سازمان را شامل می شود؛ بنابراین این سازمان ها در گوشه و کنار جهان سعی در دستیابی به استانداردهای EFQMدارند و تحقیقات بسیاری در این زمینه صورت گرفته است(گرامی و نورعلیزاد، ۱۳۸۸).
۲-۴-۶-۲- اهداف
جایزه کیفیت اروپا ۲ هدف اصلی دارد( شرطان، ۱۳۸۸):
ترغیب و کمک به سازمان های اروپایی برای ارتقای رضایت کارکنان، مشتری و نتایج کسب و کار.
حمایت از تلاشهای مدیران اروپایی برای آغاز مدیریت کیفیت فراگیر و دستیابی به مزیت رقابتی جهانی.
۲-۴-۶-۳- اصول/ ارزش ها
ارزش های جایزه کیفیت اروپا عبارتند از(شرطان،۱۳۸۸):
پروژه های پژوهشی درباره بررسی-میزان-ارتباط-بین-معیارهای-توانمندساز-و-معیارهای-نتایج-مدلEFQM- فایل ۱۲