“
ت: روش تجزیه و تحلیل اطلاعات:
از معروف ترین و پرکاربردترین شیوه های ارزیابی پایایی پرسشنامه آلفای کرونباخ (محمدی پیراسته و همکاران، ۱۳۹۰). لذا در این تحقیق برای بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده می شود. در این راستا ضریب آلفای کرونباخ برای هر یک از مجموعه پرسش های مربوط به سرمایه انسانی، سرمایه مشتری، سرمایه ساختاری و عملکرد بانکی به صورت جداگانه محاسبه خواهد شد. چرا که بر اساس همان منبع برای ارزیابی پرسشنامه یاد شده عموماً از این شیوه استفاده می شود.
برای ارزیابی اعتبار سنجه های پرسشنامه سه شیوه ی اعتبار معیار، اعتبار سازه و اعتبار محتوا به کار گرفته می شود، چرا که بر اساس بونتیس (۱۹۹۹) این شیوه ی برای اعتبار سنجی پرسشنامه ی مذکور مناسب میباشد.
همچنین به تعصبی از بونتیس(۱۹۹۹) برای تجزیه و تحلیل مدل علی تحقیق و آزمون فرضیهها از مدل معادلات ساختاری مبتنی بر تکنیک LISRELاستفاده میگردد. تکنیک مذکور آمیزه ای از تحلیل عاملی و تحلیل مسیر (تعمیم تحلیل رگرسیون) است (حیدری، ۱۳۸۴).
۱-۸ جامعه و نمونه آماری و روش نمونه گیری
جامعه آ«اری مجموعه ای از افراد هستند که یک یا چند صفت مشترک دارند. نمونه آماری مجموعه ای از افراد هستند که از طریق روش های نمونه گیری از جامعه آماری انتخاب میشوند. نمونه باید معرف جامعه آماری باشد تا بتوان پارامتر جامعه را از طریق ارزش نمونه ای برآورد کرد.
در برآورد حجم نمونه معمولاً مراحل زیر باید طی شود:
– تعیین دقت احتمالی
– پیدا کردن فرمولی برای برآورد n؛
– پیش برآورد واریانس؛
– برآورد حجم نمونه؛
– ارزیابی n برآورد شده در پرتو امکانات
برای نمونه گیری می توان از روش های متنوعی استفاده نمود که مهم ترین این روش ها به شرح زیر میباشد.
۱) روش های نمونه گیری احتمالی[۷]: در این روش ها معمولاً نمونه به صورتی انتخاب می شود که هریک از افراد جامعه مورد مطالعه احتمال مشخص و معمولاً یکسان برای انتخاب شدن در نمونه دارند. این روش ها عبارتند از:
– نمونه گیری طبقه بندی شده
– نمونه گیری خوشه ای یا چند مرحله ای
– نمونه گیری سینماتیک
۲) روش های نمونه گیری غیر احتمالی: در این روش ها چارچوب نمونه گیری وجود ندارد/ روش نمونه گیری نااحتمالی به دو طریق انجام می شود:
– اتفاقی
– سهمیه ای (ساعی، ۱۳۷۷)
در این تحقیق به دلیل این که تعداد جامعه آماری مشخص میباشد و شانس شعب بانک برای انتخاب شدن با هم یکسان است لذا از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده می شود.
۱-۹ خلاصه فصل
در فصل اول به بیان کلیات تحقیق پرداخته شد و پس از بیان مسئله و اهداف تحقیق، فرضیات و متغیرهای تحقیق بیان شدند. سپس روش تحقیق، جامعه آماری و شیوه نمونه گیری و ابزار مورد استفاده در این تحقیق و شیوه تجزیه و تحلیل آماری توضیح داده شد.
فصل دوم: ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق
فصل دوم: ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق
۲-۱ مقدمه
در محیط اقتصاد دانش محور امروزی، سرمایه های فکری ارزش و اهمیت بیشتری را برای سازمان ها و بنگاه ها به نسبت سرمایه های فیزیکی دارند و به تعبیری سرمایه های فکری، به عنوان سرمایه واقعی و جزء استراتژیک ترین سرمایه های سازمان های عصر حاضر به ویژه برای مراکز تحقیقاتی و سازمان های دانش بنیان مطرح میباشند. لذا سازمان های دانش محور، جهت کسب مزیت رقابتی پایدار، نیازمند شناسایی و مدیریت آگاهانه و نظام مند سرمایه های فکری خود میباشند. به همین منظور، طراحی و به کارگیری رویکردی مناسب برای مدیریت سرمایه های فکری، از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این فصل با اشاره به اقتصاد دانش مدار و سپس مدیریت دانش و اهمیت اندازه گیری سرمایه فکری به ارائه تعاریف و مدل های اندازه گیری سرمایه فکری می پردازیم. در ادامه اجزای سرمایه فکری(سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری، سرمایه مشتری) را به تفصیل نام برده و نتایج برخی مطالعات انجام شده در رابطه با موضوع تحقیق را بیان میکنیم. در پایان نیز مروری بر تعریف عملکرد و سیستم های ارزیابی عملکرد ارائه می شود.
۲-۲ اقتصاد دانش محور
عصر صنعت و تفکر خالص صنعتی سپری شده و اکنون دوره اقتصاد مبتنی بر دانش است و سرمایه های انسانی در سازمان های دانش محور و اهمیت ویژه ای پیدا نموده و مدیریت بر سرمایه های انسانی و دانشگران در سازمان های امروزی به رمز موفقیت آنان تبدیل شده است. لذا سرمایه انسانی تنها نهاده ای است که میتواند ضمن تغییر خود، سایر نهاده های تولید را تغییر داده یا تعدیل کند و مبنایی برای نوآوری فراهم سازد که در سطح وسیع به رشد اقتصادی بینجامد در رویکردهای نوین مدیریت، نقش مدیر از نقش های فرماندهی و کنترل به نقش مربیگری تغییر یافته و دو مقوله کارایی و اثربخشی،محور توجه مدیران است. باید توجه داشت در اقتصاد امروز دارایی های مجازی و ناملموس همراه با دارایی های ملموس ارزش سازمان را مشخص میکنند. تا اوایل دهه ۱۹۵۰ اکثراً تصور می شد که عامل عمده و ریشه عقب ماندگی کشورهای در حال توسعه کمبود سرمایه های مالی و فیزیکی است. در راستای چنین طرز فکری این کشورها از راه های مختلف و با توسل به دوست و دشمن به کسب سرمایه می پرداختند. این امر، خود عوارض عدیده ای در تشدید وابستگی این کشورها و تخریب بنیان های اقتصادی و سیاسی آن ها ایجاد می نمود. اما امروزه این حقیقت مسلم گشته که تزریق مقادیر متنابهی از سرمایه های فیزیکی و مالی به این کشورها لزوماًً موجب تسریع روند توسعه آن ها نمی شود و صرفاً کشورهایی که از سازمان های قوی و نهادهای اداری کارآمد و در عین حال از سرمایه های انسانی کارا و متخصص برخوردارند توانسته اندسرمایه فیزیکی و مالی خود را به نحو مناسب جذب و در تسریع روند رشد و توسعه به کار گیرند.
“