. Ibid. 202.38. ↑
-
- . قانون هواپیمایی کشوری ایران، مواد ۲۴ و ۲۵٫ ↑
-
- . کنوانسیون شیکاگو، ماده ۱۱٫ ↑
-
- . همان، ماده ۱۲٫ ↑
-
- . Civil Aviation Act 1949, ss. 59 (1), 60. 62.این مقررات در اجرای ماده ۱۲ کنوانسیون ۱۹۴۵ شیکاگو تدوین یافتهاند که مطابق آن «هر کشور متعاهدی تعهد می نماید، تدابیری اتخاذ نماید، که هر هواپیمایی که بر فراز قلمرو آن به پرواز مبادرت می کند و هر هواپیمایی که علامت تابعیت آن کشور را دارا میباشد، در هر کجا که هست، مقررات و نظامات مربوط به پرواز و مانور هواپیما را که در آنجا معمول است مراعات نماید. هر کشور متعاهدی تعهد می نماید که نظامات هوائی خود را تا هر اندازه که امکان داشته باشد، در این موضوع با آنهایی که به موجب مقررات این قرارداد گاه گاهی وضع میگردد، تطبیق دهد. هر کشور عضو تعهد می کند کلیه کسانی که این مقررات در حال اجرا را نقض نمایند، مورد تعقیب قرار دهد. مقررات هوانوردی بر فراز دریاها عیناً همانهایی خواهد بود که در کنوانسیون شیکاگو وضع و مقرر گردیده است.» ↑
-
- . Air Navigation Order 1976, S.I. 1976 No. 1783 art.85 (1). ↑
-
- . Ibid. No. 1783. Art. 85 (1) , (d). ↑
-
- . هر جا گفته می شود انگلستان منظور بریتانیا و ایرلند شمالی است. ↑
-
. این مقررات از جمله علائم ثبت، تابعیت و مقررات دیگر است. در این خصوص مثلاً میتوان به قانون زیر مراجعه کرد:Air Navigation Order, 1976, S.I. 1976 No. 1783, art 5 and Sch. 1, part B.
و مقرراتی که هواپیماهای حمل و نقل عمومی باید رعایت کنند و این مقررات خاص این هواپیماهاست میتوان در قانون ذیل یافت:
Air Navigation Order, 1976, S.I. 1976 N.1783.arts 6 and 9 (maintenance) arts. 11 and 13 Sch. 5, Tables 2 and 4, art.14 and Sch. 5, Table 2; art.15 and Sch. 7 (log books); art.18 (3), (4) and Sch. 9; arts 25-30 and Sch. 11 (air operators duties); art. 34 (commander’ s duties); art. 36 (flight data); art.43(exits and break – in marking); art.52 (fatigue of crew); art.55 (records to be kept), art.66 (taking – off and landing at aerodromes) and art.79 (mandatory reporting of occurrences). ↑
-
- . از جمله میتوان به مقررات مربوط به حداقل سن خلبان در ماده ۲۴، جرائم مربوط به اسناد هواپیما و ضبط آنها در مواد ۳۹، ۴۰، ۴۲، ۴۴، ۴۶، ۴۹ و ۵۹ محدودیت مربوط به پرواز به مناطقی از کشور در مواد ۶۴ و ۶۰، در مورد بالونها و کایتها در ماده ۶۵، آلوودگی صوتی فرودگاه ها در ماده ۷۳ و اجرای دستورات در ماده ۸۳ اشاره نمود. ↑
-
- . ماده ۲۰ کنوانسیون شیکاگو. ↑
-
- . همان، ماده ۲۹٫ ↑
-
- . همان، ماده (الف) ۳۰٫ ↑
-
- . همان، ماده (ب) ۳۲٫ ↑
-
- . همان، ماده ۳۳٫ ↑
-
- . همان، ماده ۱۲٫ ↑
-
- . همان، ماده ۳۰٫ ↑
-
- . همان، ماده ۳۱٫ ↑
-
- . مطالعه تطبیقی ثبت و تابعیت هواپیما، مجله پژوهشی حقوق و سیاست، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، شماره ۱۵ و ۱۶، سال هفتم ۱۳۸۴، ص ۴۳٫ ↑
-
- . همان، ماده ۸۱٫ ↑
“