“
Wang C-C, Liao W-C, Kuo P-C, Yuan S-C, Chuang H-L, Lo H-C, et al.(2008). The Chinese version of the facts on aging quiz scale: Reliability and validity assessment. International Journal of Nursing Studies.47(6):742-52.
Whitbourne, S. K. (1999). Physical changes. New York: Oxford University Press.
Whitbourne, S. K., & Connolly, L. A. (1999). The developing self in midlife. San Diego: Acacemic Press.
WHOQOL. (1998). Development of the world health organization WHO QOL-BREF. quality of life assessment. Psychological medicine.28.551-558.
Winston, A., Laikin, M., Pollack, J., Samstag, L. W., McCullough, L. & Muran, J. C. (1994). Short-term psychotherapy of personality disorders. Am J Psychiatry, 151,190–۱۹۴٫
پیوستها
جلسه اول
پرسشگری درباره مسألهای که بیمار به خاطر آن رجوع کرده، تعیین تمرکز و همینطور ارزیابی تونایی برای پاسخدهی (بفرمایید که دلیل مراجع شما به اینجا چیست؟)
فشار برای لمس احساسات در هر سه مؤلفه:
چالش با مقاومت در انتقال
تمرکز بر احساسات بیمار در انتقال
کار روی مثلث تعارض
تحلیل سود و زیان دفاعها ـ بررسی مشکلات دیگر فرد در زندگی و اولویت بندی آن/ تمام کردن بخش اول مصاحبه
جلسه دوم
۱ـ فشار و چالش با دفاعها در انتقال و ایجاد درک نسبی از ماهیت خود تخریبی دفاعها (شما هنوز هم اینطوری هستید… باز هم فاصله و فرار… فکر نمیکنید این راهها برای دوری از من….. مشکل شما را حل نمیکند.
۲ـ فرد درک نسبی از مثلث تعارض داشته باشد/ همینطور درک نسبی از ماهیت خودتخریبی دفاعهایش
۳ـ مشخص و روشن سازی دفاعها
۴ـ برانگیختن بیمار بر علیه ماهیت خودتخریبی دفاعهای ناسازگار
۵ـ مقابله رو در رو با مقاومت در انتقال
۶ـ گرفتن سابقه پزشکی (بیماریهای جسمانی و روانی در خود یا خانواده) رشدی (بررسی طولی زندگی فرد در سالهای گذشته و مرور مسایل و مشکلات احتمالی که فرد داشته) همینطور اخذ اطلاعات در مورد خانواده و روابط فی ما بین آن ها
۷- برنامه ریزی روان درمان بخش و صحبت با بیمار در مورد مدت جلسات/ طول درمان/ هزینه ها/ پلانهای پیگیری در پایان مصاحبه
جلسه سوم
در این قسمت سعی درمانگر بر این است که ظرفیت سازش یافتگی بیمار را بررسی کند و بر همین اساس درمان را هدایت کند. درباب اضطراب بررسی اینکه مسیر جسمانی اضطراب در کلام سیستم است (کاوش راجع به اینکه اضطراب بیمار واقع بینانه و در پاسخ به رویداد تهدیدکننده است).
بررسی اینکه آیا بیمار توانایی تحمل آگاهانه اضطراب را دارد. درباب احساسات و تکانه وارسی اینکه آیا هر سه مؤلفه احساسات (شناختی، فیزیولوژیک و حرکتی) تجربه میشوند ـ بررسی اینکه بیمار به کدام یک از احساسات خودآگاه و به کدامیک از آن ها ناآگاه است (مثلا بیمار افسرده غم و درد ناشی از جدایی از دست دادن را تجربه میکند اما خشم خود را نسبت به فرد مورد علاقه خیر ـ و یا اینکه بیمار خودشیفته از خشم خود نسبت به افرادی که وی را خشمگین کردهاند مطلع است ولی نسبت به تجربه درونی درد و غم حالتی دفاعی دارد.
درباب تمایز گوشههای مثلث تعارض
بررسی اینکه آیا بیمار میتواند بین تجربه یک احساس (مثلا غم) اضطراب ناشی (مثلا دلشوره و تپش قلب) از آن و دفاعی که برای گریز از تجربه اضطراب و احساسات فعال میشود (مثلا دلیل تراشی، انکار و یا عقلانی سازی) تمایز قایل شود.
در اینجا درمانگر آمیختگی بین احساسات و اضطراب درمانگر در حال بررسی چگونگی تجربه خشم است ولی بیمار تجربه فیزیولوژیک و جسمانی خود را از اضطراب بیان میکند.
احساسات و دفاع (مثلا از فرد پرسیده میشود اضطراب را چطور تجربه کرد اما وی دفاعش را توصیف میکند).
رفتم کُنج خونه کز کردم و یا اضطراب و دفاعها مثلا بیمار به جای اینکه چگونگی تجربه اضطراب خود را بگویند از دفاعش صحبت میکند را بررسی کند.
جلسه چهارم
مشخص کردن اینکه دفاعها همساز با من است یا ناهمساز با من. از طریق پاسخ به پرسشهای زیر امکان پذیر است. بررسی اینکه جهتگیری دفاعها به سمت درون (دفاع بر چند احساسات و تکانههای دردناک و غیرقابل قبول است یا به سمت بیرون دفاع بر ضد نزدیکی هیجانی)
مشاهده دفاعها زمانی که اضطراب بالا میآید/ شفاف سازی دفاعها به هنگام بالا آمدن اضطراب
رویارویی تدریجی فرد با دفاعهایش در قالب مسدود کردن چالش کردن و هزینه فایده / خنثی کردن دفاعها باعث اثربخشی و تسریع فرایند درمان میگردد و این کار از طریق اعمال زیر صورت میگیرد آشنا کردن بیمار با دفاعهایش.
شناسایی دفاع: روشن سازی وارسی و پیامدهای دفاعها، برانگیختگی بیمار بر ضد دفاعهایش…
جلسه پنجم:
روشن سازی ماهیت درمانگری بای بیمار
بیان این امر برای بیمار که فرایند درمان به این نحو است که بدانیم مشکل شما چه است. و همینطور پی به ماهیت مسئله شما ببریم و روشن ساختن لزوم همکاری دو جانبه بین درمانگر و بیمار. روشن سازی اهداف درمان و تقویت کردن پیمان درمانی روشن ساختن در نیروی متعارض درونی جهت خنثی سازی روانجوری انتقال، پایش کردن علایم انتقال: گوش به زنگ بودن مراجع به برخی واکنشها و رفتارهای کلامی و یا غیرکلامی در بیمار.
جلسه ششم
از این جلسه به بعد با توجه به اطلاعاتی که از بیمار به دست میآوریم مدام بر ضلع وضعیت کنونی و همینطور مربوط کردن آن با ضلع انتقال در مثلث شخص تمرکز میکنیم. تمرکز روی لمس و تجربه مستقیم احساسات در انتقال و روشن سازی و چالش با هر گونه دفاع بیمار در باب صداقت و گشودگی در مورد ماهیت واقعی احساسات و تکانهها در انتقال.
جلسه هفتم
متوجه کردن بیمار به تشابهاتش که بین سبک دفاعی وی در زندگی روزانه و نحوه ارتباط با درمانگر وجود دارد و جلب کردن توجه بیمار به تفاوتهایی که بین سبک دفاعی و زندگی روزانه و نحوه ارتباط با درمانگر وجود دارد. تأکید به بینش های که از راه قیاس این دو به وجود آمده به جهت تحکیم بصیرتهایی که فرد حاصل کرد.
جلسه هشتم
در این جلسه بین وضعیت امید و اشتغال مدام در رفت و برگشت هستیم تا فرد هرچه بیشتر به الگوهای ارتباطی و دفاعی خود آگاه گردد در صورت بروز مقاومت از طریق فشار و چالش با احساسات انتقالی آن را خنثی خواهیم کرد.
جلسه نهم
کاوش پویشی در گذشته فرد و الگوهای ارتباطی وی با افراد مهم گذشتهاش (مادر ـ پدر/ بدیل آنان)/ چالش با دفاعهایی که فرد بر ضد تجربه احساساتش به کار میگیرد/ بررسی گوشههای مثلث تعارض در ارتباط با افراد مهم در گذشته.
جلسه دهم
“