- چقدر از آنها به درستی استفاده می شود؟
- آنالیز
- آیا مسائل بحرانی از ریق فرایند تولید و کیفیت جامع درک و آنالیز می شود؟
- آیا آنها به کار بردن روش آماری صحیح به صورت مناسب تعبیر می شوند؟
- استاندارد سازی
- چگونه استانداردهای به کار برده شده کنترل و سیستماتیک می شوند؟
- نقش استانداردها در تقویت تکنولوژی جیست؟
- کنترل مدیریت
-
- آیا رویه ها کیفی برای نگهداری و بهبود مورد یررسی قرار می گیرند؟
- تضمین کیفیت
- آیا همه اجزا و عملیات تولیدی که برای کیفیت و ابلیت اطمینان ضروری هستند به همراه سیستم مدیریت تضمین کیفیت آزمایش می شوند؟
- اثرات (نتایج)
- آیا محصولاتی که به اندازه کافی دارای کیفیت خوب هستند فروخته می شوند؟
- آیا بهبودی در کیفیت، کمیت و هزینه ایجاد شده است؟ آیا کل شرکت در کیفیت، سود و روش علمی فکر کردن پیشرفت کرده داشته اند ودر این زمینه کارخواهند کرد؟
- طرحهای آینده
- آیا نقاط قوت و ضعف در وضعیت جاری مشخص می شوند؟
- آیا ترفیع در کنترل کیفی برنامه ریزی می شود وادامه می یابد؟
۲-۱۱-۲ مدل جایزه کیفیت” بالدریج”
این مدل یکی از مشهورترین مدل های جوایز کیفیت و یکی از چارچوب های ارزیابی متداول تعالی در دنیاست. به یاد بود بالدریج این مدل به نام وی نام گذاری شده است.
بالدریج به عنوان وزیر بازرگانی ایالت متحده آمریکا از سال ۱۹۸۱ تا زمان مرگ خدمت کرد. این جایزه، سالانه برای شناسایی شرکت های آمریکایی که به کیفیت و تعالی مسب و کار دست یافته اند به کار برده می شود. علوه بر ایالت متحده آمریکا، این مدل به وسیله بسیاری از کشورها مثل استرالیا، دبی، سنگاور در اعطای جایزه های ملی به کار برده می شود. بسیاری از شرکتهای آمریکایی پا فشاری می کنند که شرکاء و شعبات انها در اروپا خود ارزیابی شرکت را با معیارهای مدل بالدریج انجام دهند.
چارچوب مدل “بالدریج”
معیارهای این مدل در ۷ گروه طبقهبندی میشوند و هر کدام از معیارها به زیر معیارهای تقسیم میشوند.
این چارچوب دارای ۳ جزء اصلی است.
- پیش برندهها: مدیران ارشد، خطوط راهنما را تنظیم و ارزشها، اهداف، انتظارها و سیستمها را ایجاد کرده و تعالی کسب و کار را پیگیری می کنند.