۲۵) تجزیه و تحلیل شرکت لوازم الکترونیکی مصرفی ترکیه با بهره گرفتن از روش SWOT و AHP
شوکران شکر[۵۲] و مسوت اوزگورلر[۵۳]؛مجموعه مقالات هشتمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک.۲۰۱۲.
تجزیه و تحلیل SWOT یک روش برنامه ریزی استراتژیک برای ارزیابی نقاط قوت، نقاط ضعف ، محدودیت ها ، فرصت ها، و تهدید درگیر در یک پروژه و یا در یک سرمایه گذاری کسب و کار می باشد. این شیوه در تعیین هدف از سرمایه گذاری کسب و کار و یا پروژه و شناسایی عوامل داخلی و خارجی که مطلوب و نامطلوب برای رسیدن به این هدف می باشد به کار می رود. صنعت لوازم الکترونیکی ترکیه به طور مداوم در حال کار برای تولید نوآورانه، کیفیت بالا و محصولات در سطح جهانی رقابتی می باشد. صنعت لوازم الکترونیکی ترکیه شروع به سرعت در حال توسعه در نیمه دوم دهه ۸۰ کرده است. در این مطالعه ، تجزیه و تحلیل SWOT به عنوان یک روش برای تجزیه و تحلیل در شرکت لوازم الکترونیکی مصرفی از ترکیه مورد استفاده قرار گرفت و ما استراتژی هایی را با توجه به عوامل SWOT مشخص نموده ایم.. تحلیل سلسله مراتبی روش فرایند (AHP) برای پشتیبانی از وضعیت تصمیم گیری مناسب در مورد استراتژی هایی که با تجزیه و تحلیل SWOT تعیین شده ترکیب شده است. بنابراین ماتریس SWOT به یک ساختار سلسله مراتبی تبدیل شده و مدل هم با فرایند تحلیل سلسله مراتبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
۲۶) استراتژی صنعت لاستیک از دیدگاه خبرگان (مطالعه موردی کارخانه ایران تایر)
گیتا یعقوبی؛ پایان نامه(کارشناسی ارشد)؛ به راهنمایی: دکتر سید محمد اعرابی؛ دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ۱۳۸۱-۱۳۸۲ .
این تحقیق، یک تحقیق توصیفی – پیمایشی مبتنی بر نظر سنجی خبرگان فن به روش دلفی است که هدف آن شناسایی متغیر های اصلی و تأثیر گذار بر صنعت لاستیک کشور در چار چوب عوامل داخلی(نقاط قوت و ضعف) و عوامل خارجی(فرصت ها و تهدیدات) و ارائه الگوی مناسب از این متغیر ها و استراتژی های پویا در سطوح مختلف این صنعت می باشد. این تحقیق در ۴ مرحله انجام شده است. ابتدا مأموریت و اهداف صنعت تدوین شده و سپس با بهره گرفتن از ماتریس EFEو IFE که از طریق پرسشنامه از منظر خبرگان انجام شده است و به بررسی عوامل داخلی و خارجی پرداخته شده است و سپس با بهره گرفتن از ماتریس SWOT، استراتژ های محتمل، تعیین شده اند و همچنین از طریق ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی QSPM هم استراتژ های اصلی انتخاب شده اند و استراتژ های مناسب از دیدگاه خبرگان در کارخانه ایران تایر انتخاب شده اند.
۲۷) استفاده ترکیبی از SWOT و AHP (مطالعه موردی برای یک شرکت تولیدی)
علی گرونر[۵۴]، کرم توکر[۵۵] و کورکماز اولکی[۵۶]؛ مجموعه مقالات هشتمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک.۲۰۱۲.
در این مقاله محققین ضمن بهره گیری از ماتریس SWOT بعنوان یک ابزار معمول مورد استفاده در تجزیه و تحلیل عوامل داخلی و خارجی، به دلیل عدم تعیین اهمیت اولویت بندی در این رویکرد و به منظور افزایش دقت در انتخاب استراتژی های بدست آمده استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) را مورد استفاده قرار داده اند که هدف استفاده از روش ترکیبی را بهبود کمی برنامه ریزی استراتژیک عنوان نموده اند.
۲۸) استفاده از روش ترکیبی SWOT و فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) برای احیای برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی گردشگری(مطالعه موردی گردشگری سریلانکا)
شاین ال تاکانو[۵۷] و واسانتا ویکرامانسینگ[۵۸]؛ مجموعه مقالات مجله Journal of the Eastern Asia Society for Transportation Studies ؛ ۲۰۰۹.
گردشگری یکی از پویا ترین و سریع ترین صنایع رو به رشد جهان است . با این حال، مقصد های و مکان های توریستی از حوادث پیش بینی نشده در امان نیستند . بازیابی نشان می دهد که رفتار کند و که دستورالعمل های گام به گام دارند را نمی توان با توجه به متنوع داخلی و شرایط خارجی از محیط زیست فرموله نمود. بنابراین، یک رویکرد سیستماتیک برای احیای گردشگری که در پی اتفاقات ناگوار اجتناب ناپذیر است. در این مقاله یک رویکرد سیستماتیک و ابزار تحلیلی برای احیای گردشگری برنامه ریزی بازاریابی استراتژیک با ترکیبی از ماتریس SWOT و تحلیلی فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) توضیح داده شده است. روش SWOT به بررسی هر دو عامل داخلی و خارجی صنعت گردشگری پرداخته و ترکیب آن با AHP بازده تعیین اولویت عوامل تحلیلی و تناسب آنها را افزایش می دهد و به تدوین و فرموله بهبود جایگزین استراتژی با بهره گرفتن از ماتریس ،TOWS منجر می شود. در نهایت یک اولویت جامع برای هر گزینه استراتژیک با توجه به عوامل SWOT با بهره گرفتن از ماتریس ارزیابی استراتژیک مورد بررسی قرار گرفت. این روش برای روند احیای گردشگری سریلانکا پس از سونامی اقیانوس هند در سال ۲۰۰۴ است.
نتایج نشان می دهد که استراتژی ارتباطات و استراتژی انزوا با تأثیر بازاریابی استراتژی های تبلیغاتی بهترین استراتژی است که می تواند برای اجرای پررونق روند احیای گردشگری باشد.
۲۹) تجزیه و تحلیل و ارزیابی گام های مدل دولت الکترونیک با بهره گرفتن از رویکرد SWOT و AHP
شریف .ام شریف[۵۹]، حمید جهان خانی[۶۰] و الیاس پایمندیس[۶۱]؛ نشر دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه ایست لندن[۶۲]؛ ۲۰۱۱.
هدف این مقاله بررسی مدل مرحله پیشنهادی در معیارهای مختلف است که با بهره گرفتن از روش تجزیه و تحلیل SWOT شناسایی شده است. روش تحلیلی فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) با بهره گرفتن از روش تجزیه و تحلیلSWOT نیز به منظور شناسایی احتمالی از عناصر از مدل ارائه شده برای پیاده سازی با هم ادغام شدند.
۳۰) شناسایی و تعیین استراتژی های شایسته برای سنگ معدن ایران با روش SWOT و AHP
محمد مهدی تهران نژاد، رضا خالوکاکائی و محمد عطائی؛ مجموعه مقالات مجله Arab Journal Geoscienc, Saudi Society for Geoscience ؛ ۲۰۱۱.
ایران دارای پتانسیل بسیار بالا برای تولید و صادرات سنگ (تخته سنگ استخراجی با اندازه و شکل و مشخصات ) است. با این حال، علی رغم رشد تولیدات معدنی در طول دهه گذشته، در بسیاری از موارد این پتانسیل بالقوه نادیده گرفته شده است. سنگ ایران ساختمانی، تزئینی در میان بالاترین محصولات با کیفیت در جهان می باشد. در این مقاله، معادن سنگ ایران با بهره گرفتن از نقاط قوت، ضعف تجزیه و تحلیل، فرصت ها و تهدیدهای تجزیه و تحلیل SWOT در ترکیب با فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) مورد ارزیابی قرار گرفته اند. تجزیه و تحلیل SWOT معمولا ابزاری برای تجزیه و تحلیل هر دو محیط داخلی و خارجی به منظور دستیابی به رویکردی نظام مند و حمایت کننده برای یک موقعیت تصمیم گیری است.
در این مطالعه در تعیین اولویت ها، برای غلبه بر محدودیت ها، تجزیه و تحلیل SWOT در ترکیب با دیگر روش کمی تصمیم گیری چند معیاره ویژه AHP ، برای اولین بار از تجزیه و تحلیل محیط زیست توسط یک تیم متخصص و آشنای به معادن استفاده شد. به این ترتیب، عوامل SWOT شناسایی شدند و subfactorsکه اثرات بسیار قابل توجهی در موفقیت داشتند از این معادن مشخص شدند. با با بهره گرفتن از subfactor های SWOT ، ماتریس SWOT و استراتژی جایگزین بر اساس این subfactors توسعه داده شد. پس از آن، استراتژی های اولویت بندی شده و بهترین استراتژی برای معادن سنگ ایران تعیین شد.
۳۱) طراحی و تبیین مدل برنامه ریزی استراتژیک برای صنایع کوچک (صنعت قطعه سازی) و مقایسه تطبیقی با صنایع بزرگ
هاشم آقازاده؛ پایان نامه(کارشناسی ارشد)؛ به راهنمایی: دکتر طهمدرث حسنقلی پور؛ استاد مشاور: دکتر داوود کریمی؛ دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت، ۱۳۸۱.
در این تحقیق سه سئوال اصلی مطرح است که باید به آنها پاسخ داده شود: ۱- آیا بین فرایند برنامه ریزی استراتژیک در صنایع کوچک با این فرایند در صنایع بزرگ تفاوت معنی داری وجود دارد؟ ۲- فرایند برنامه ریزی استراتژیک در صنایع بزرگ و کوچک چه تفاوت هایی با هم دارند؟ ۳- از چه الگویی می توان برای برنامه ریزی استراتژیک صنایع کوچک استفاده کرد؟
با توجه به اینکه هدف این تحقیق طراحی مدل می باشد از طریق مطالعه داده های ثانویه جمع آوری می شود و به وسیله پرسشنامه از نمونه آماری داده های اولیه جمع آوری می شود. و نیز به خاطر عدم اطمینان از درک کامل و تکمیل درست سوالات پرسشنامه ها توسط نمونه آماری با تعدادی از آنها مصاحبه حضوری انجام خواهد گرفت تا اطلاعات مطمئن و قابل مقایسه با اطلاعات حاصل از پرسشنامه بدست آید.
۲-۱۶ جمع بندی فصل
آنچه در این فصل مورد مطالعه قرار گرفت برنامه ریزی استراتژیک، تعریف ها، مدل ها و روش ها و همچنین سایر مفاهیمی بود که از بعد نظری درک آنها برای مخاطبین این تحقیق ضروری است. سعی بر آن شد تا با استناد به نظرات و پژوهش های بعمل آمده در حوزه مباحث دانش مدیریت استراتژیک مطالبی بیان شود تا از یک جانبه گرایی پرهیز گردد. با توجه به مطالب بیان شده در این فصل شیوه مورد نظر اجرایی بخشی از الگوی جامع مدیریت استراتژیک مطرح شده توسط فرد آر. دیوید خواهد بود که ضمن بیان چارچوبی جامع برای تدوین استراتژی و الگوی تحقیق در این پایان نامه، به تفصیل در مورد شیوه اجرای کار در فصل سوم بحث خواهیم نمود.
فصل سوم
روش تحقیق
۳-۱ مقدمه
در این فصل ضمن شرح تمامی جنبه های تحقیق که شامل روش تحقیق، جامعه آماری تحقیق، حجم نمونه و شیوه نمونه گیری، ابزار و شیوه گردآوری داده ها و اطلاعات، روایی و پایایی پرسشنامه و تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده با بهره گرفتن از مدل دیوید و به کمک ابزار های رایج در زمینه برنامه ریزی استراتژیک؛ چارچوب جامع تدوین استراتژی عنوان و در انتها الگوی نهایی تحقیق ارائه می شود.
۳- ۲ روش شناسی تحقیق
۳- ۲- ۱ روش تحقیق
روش تحقیق درباره این موضوع به صورت اکتشافی و توصیفی از نوع مطالعه موردی است ، ابتدا در دو حوزه و بهره گیری از مدل استراتژیک دیوید به جمع آوری و تجزیه وتحلیل اطلاعات و بیانیه ماموریت شرکت صنعت تخته شهید باهنر گرگان پرداخته شده و سپس با الگوی نهایی تحقیق تدوین استراتژی محقق گردیده است. همچنین در این پژوهش از قضاوت ها و تحلیل های شهودی هم استفاده شده است.
داده های جمع آوری شده در تحقیق، مربوط به سال ۱۳۹۲و همچنین با نگاهی به دوره ۱۰ ساله ۱۳۹۲-۱۳۸۲ می باشد که بر اساس شرایط حاکم، اعم از اقتصادی، سیاسی، شرایط دارای اهتمام در صنعت چوب کشور این اطلاعات استخراج و مورد بررسی قرار گرفته اند. روش تحقیق حاضر، بخشی از الگوی ارائه شده توسط فرد دیوید با عنوان الگوی جامع مدیریت استراتژیک می باشد(شکل۳-۱).
شکل ۳-۱: مدل مدیریت استراتژیک فرد. آر .دیوید. ]۳[.
همانطور که در شکل۳-۱ مشخص است الگوی پیشنهادی دارای سه بخش اصلی تدوین استراتژی، اجرای استراتژی و ارزیابی استراتژی است که با توجه به سوالات تحقیق و نوع آن تنها بخش تدوین استراتژی مد نظر خواهد بود. تدوین استراتژی از نظر دیوید شامل مراحل ذیل است.
تعیین مأموریت
بررسی عوامل خارجی
بررسی عوامل داخلی
تعیین هدف های بلند مدت
تدوین ارزیابی و انتخاب استراتژی ها
بنابراین مراحل انجام کار در پژوهش پیش رو نیز عبارت خواهد بود از:
تعیین مأموریت شرکت تخته شهید باهنر گرگان
بررسی عوامل خارجی شرکت تخته شهید باهنر گرگان
بررسی عوامل داخلی شرکت تخته شهید باهنر گرگان
تعیین اهداف بلند مدت شرکت تخته شهید باهنر گرگان
تدوین، ارزیابی و انتخاب استراتژی های مناسب با شرایط شرکت تخته شهید باهنر گرگان
۳- ۲- ۲ جامعه آماری تحقیق
جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق، عبارتست از اعضای هیئت مدیره ،مدیران و کارشناسان شرکت تخته شهید باهنر گرگان که برای تدوین استراتژی شرکت تشکیل کمیته استراتژیک را داده اند.
۳- ۲- ۳ حجم نمونه و شیوه نمونه گیری
برای تعیین حجم نمونه در این تحقیق از جدول مورگان استفاده شده است. باتوجه به تعداد افراد تصمیم گیرنده در سطوح عالی شرکت که در برنامه ریزی و تصمیم گیری استراتژی شرکت حضور دارند، حجم نمونه تحقیق حاضر بر اساس این جدول ۱۰ نفر از مدیران و کارشناسان می باشد.
۳- ۲- ۴ ابزار و شیوه گرد آوری داده ها
۳- ۲- ۴- ۱ روش گردآوری اطلاعات
پاره ای از اطلاعات مانند اطلاعات آماری از طریق شرکت تخته شهید باهنر گرگان، مطالعات کتابخانه ای و … جمع آوری می شوند. بخشی دیگر از این اطلاعات پس از کسب اطلاعات اولیه از مأموریت شرکت از طریق پاسخ های بدست آمده از پرسشنامه شماره ۱ (تعیین مأموریت سازمان) حاصل خواهد شد و همچنین به منظور کسب داده های مربوط به نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدات از طریق توزیع و جمع آوری پرسشنامه شماره ۲ ( شناسایی نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدات) در جامعه آماری تحقیق محقق خواهد گردید.
از اطلاعات کلی بدست آمده در تشکیل جدول ها و نهایتاً تعیین استراتژی مناسب استفاده خواهد شد.
۳- ۲- ۴- ۲ ابزار گردآوری اطلاعات
استفاده از منابع پایان نامه ها درباره :برنامهریزی استراتژیک شرکت صنعت چوب شهید باهنر با استفاده از رویکرد ...