Castro Barroso,Cameron & Martin Armario, Enrique & Martin Ruiz,David(2004) Yen and Niehoff (2004)
میزان وفاداری مشتریان
C.Bienstock, Carol, W. DeMoranville, Carol &K. Smith, Rachel(2003) Morrison, EW(1996)
پاولین و همکاران (۲۰۰۰)؛ وات و شافر(۲۰۰۵)؛ دنیکولیس و همکاران(۲۰۰۵)
کیفیت خدمات
Bolino, M. C. , Turnley, W. H. , & Bloodgood, J. M. (2002)
سرمایه اجتماعی
Eran Vigoda-Gadot(2006)
پودساکوف، مکنزی، پاین، و پاچراچ (۲۰۰)؛ برمن و کنی(۱۹۷۶)
عملکرد کارکنان
Lowery, C. M. , Beadles, N. A. II, Krilowicz, T. J. (2002) Lee and Allen(2002) Moorman, R. H. (1995) Bateman, T. S. , & Organ, D. W(1983)
رضایت شغلی
لامبرت و همکاران(۲۰۰۸)؛ گوتام و همکاران (۲۰۰۴)
تعهد سازمانی
پودساکوف، مکنزی، پاین، و پاچراچ (۲۰۰)
افزایش بهره وری اداری
Organ, D. W. (1990)
انگیزش
Dunlop & Lee, 2004; Koys, (2001) Walz & Niehoff, (2000) Organ, (1998) Podsakoff & MacKenzie, (1997) Posdakoff, PM & MacKenzie, SB(1994)Borman & Motowidlo( 1993)
اثربخشی
Eran Vigoda-Gadot(2006)
راب،استیفن (۲۰۰۸)؛ ترنلی و همکاران(۲۰۰۳)
کارایی
Sun, Aryee, & Law, (2007)Richardson & Vandenberg,( 2005)Kidwell, Mossholder, & Bennett, (1997) George & Bettenhausen( 1990)
مارتا ساتن، (۲۰۰۵)
ارتقاء شغلی
تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر تمایل افراد به تسهیم دانش خود، تحت تأثیر شرایط مختلف سازمانی متفاوت است. یکی از متغیر های مهم سازمانی که تأثیر آن بر متغیر رفتار شهروندی سازمانی و یا بر متغیر میل به تسهیم دانش در تحقیقات متعددی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، فرهنگ سازمانی است. اما تاکنون تحقیقی که در آن اثر این متغیر را به عنوان مداخله گر رابطه بین دو متغیر ذکر شده بررسی کرده باشد، انجام نشده است.
فصل سوم
طرح تحقیق
۳- ۱. مقدمه
تحقیق یک فعالیت ساختارمند است که به کشف و پروراندن مجموعهای از دانش سازمان یافته معطوف است . به عبارت دیگر تحقیق را میتوان به تجزیه و تحلیل و ثبت عینی و ساختارمند مشاهدات کنترل شده که ممکن است به پروراندن قوانین کلی، اصول یا نظریههایی بی انجامد و به پیشبینی و یا احتمالاً به کنترل نهایی رویدادها منجر میشوند تعریف کرد ( جان بست، ترجمه پاشا شریفی، ۱۳۷۶:ص ۳۶).
انتخاب روش انجام تحقیق بستگی به هدفها، ماهیت و موضوع پژوهش و امکانات اجرایی آن دارد. هدف از انتخاب روش تحقیق آن است که محقق مشخص نماید چه شیوه و روشی را اتخاذ کند تا او را هرچه دقیقتر، آسانتر و سریعتر و ارزانتر در دستیابی به پاسخهایی برای پرسشهای تحقیق مورد نظر کمک کند( نادری و دیگران، ۱۳۷۳:ص۶۳).
۳- ۲. نوع تحقیق
پژوهش میتواند سه هدف متفاوت را دنبال کند. گاهی هدف تحقیق، حل یک مشکل متداول و معمول در محیط کار است. چنین تحقیقی ، پژوهش کاربردی نامیده میشود. گاهی هدف تحقیق، افزودن به مجموعه کلی دانش در یک حوزه خاص است که این نوع پژوهش، پژوهش بنیادی یا پایهای نامیده می شود و نهایتاً اینکه گاهی اوقات هدف تحقیق بررسی اثرات پیشنهادی تحقیقات کاربردی است که آن را پژوهش ارزیابی مینامند ولی در ایران به اشتباه پژوهش توسعهای مرسوم شده است ( دانائی فرد و دیگران، ۱۳۸۳:ص۲۶).
با توجه به این تقسیم بندی، پژوهش حاضر از نوع پژوهش کاربردی است . تحقیق کاربردی در جستجوی دستیابی به یک هدف علمی است و تأکید آن بر تأمین سعادت ورفاه توده مردم و مطلوب بودن فعالیت است. یافتههای تحقیق کاربردی به میزان بسیار زیادی قائم به زمان و مکان هستند ( دلاور، ۱۳۷۳: ص۲۵).