“
فرضیه شماره ۳ :
بین تحولات پدر و مادر و گرایش فرزندان به رشتههای هنرستانی رابطه وجود دارد . برای قضاوت در مورد فرضیه های شماره ۳ جدول های شماره ۶ و۷ و ۸ مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد .
جدول شماره ۶: توزیع فراوانی میزان تحصیلات پدر
میزان تحصیلات پدر بی سواد ابتدایی راهنمایی دیپلم فوق دیپلم لیسانس
به با لا
فراوانی ۸ ۴۹ ۲۴ ۲۷ ۸ ۴ در صد ۶۶/۶ ۸۳/۴۰ ۲۰ ۵/۲۲ ۵/۶۶ ۳۳/۳
جدول شماره ۷: توزیع فراوانی و در صد میزان تحصیلات مادران
میزان تحصیلات پدر بی سواد ابتدایی راهنمایی دیپلم فوق دیپلم لیسانس
به با لا
فراوانی ۱۷ ۶۰ ۲۲ ۱۶ ۵ – در صد ۱۶/۱۴ ۵۰ ۳۳/۱۸ ۳۳/۱۳ ۱۶/۴ –
جدول شماره ۸: توزیع فراوانی و میزان تحصیلات والدین
میزان تحصیلات پدر بی سواد ابتدایی راهنمایی دیپلم فوق دیپلم لیسانس
به با لا
فراوانی ۲۵ ۱۰۹ ۴۶ ۴۳ ۱۳ ۴ در صد ۴۱/۱۰ ۴۱/۴۵ ۱۶/۱۹ ۹۱/۱۷ ۴۱/۵ ۶۶/۱
جدول فوق بیانگر این است که نزدیک به نیمی از والدین محصلین مذکور در حد ابتدایی سواد دارند و بالاتر از لیسانس فقط ۶۶/۱ در صد آن هم به پدر مربوط می شود. ولی قضاوت در مورد فرضیه شماره ۴ داده های پرسش های شماره ۱ الی ۴ مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد . تا چه میزان نسبت به رشته انتخابی خود احساس علاقه میکنند.
جدول شماره ۹: توزیع فراوانی و در صد میزان علاقه محصلین به رشته خود
پرسش شماره ۱ زیاد متوسط کم هیچ سفید فراوانی ۸۳ ۳۱ ۳ ۲ ۱ در صد ۱۶/۶۹ ۱۳/۲۵ ۵/۲ ۶۶/۱ ۸۳%
این جدول فوق نشان میدهد که موضوع علاقه شغل در حد بسیار بالایی در بین دانش آموزان فوق وجود دارد و همان طور که معلوم است . نزدیک به ۷۰ % گزینه زیاد را علامت زده اند و فقط در صدی از محصلین گزینه هیچ را ضربدر زده و بی علاقگی خود را نشان دادهاند و ۳ نفر نیز با علاقه کم وارد این رشته شده اند .
آیا خارج از برنامه درسی به کار عملی رشته خود اشتغال می ورزند؟
در صورت بلی تا چه حد؟
جدول شماره ۱۰: توزیع فراوانی و در صد اشتغال به کار عملی در خارج از مدرسه
پرسش شماره ۲ زیاد متوسط کم هیچ سفید فراوانی ۱۵ ۳۹ ۳۰ ۳۵ ۱ در صد ۵/۱۲ ۵/۳۲ ۲۵ ۸۶/۲۹ ۸۳%
با توجه به جدول قبلی که نشان از علاقه بالای این محصلین میباشد. این جدول گویای عدم دسترسی محصلین به وسایل و ابزاری است که بتوانند از مدرسه به کار مورد علاقه خود بپردازند. با وجود این حدود ۷۰ در صد محصلین در بیرون از مدرسه به کارهای عملی رشته خود اشتغال داشته اند .
علاقه شما تا چه حد به دوران کودکی شما مربوط می شود ؟
جدول شماره ۱۱ : توزیع فراوانی و در صد مربوط بودن علاقه محصلین به دوران کودکی آن ها
پرسش شماره ۳ زیاد متوسط کم هیچ سفید فراوانی ۲۳ ۴۸ ۲۴ ۲۱ ۴ در صد ۱۶/۱۹ ۴۰ ۲۰ ۵/۱۷ ۳۲/۳
این جدول تا حدودی پرسش شماره یک را تاءیید میکند .
تا چه حد آمال و آرزو های شما با تحصیل در این رشته به نتیجه میرسد؟
جدول شماره ۱۲ : توزیع فراوانی و در صد مربوط بودن علاقه شخصی به رشته خود
پرسش شماره ۴ زیاد متوسط کم هیچ سفید فراوانی ۴۸ ۵۳ ۱۶ ۰ ۳ در صد ۴۰ ۱۶/۴ ۲۳/۱۳ ۰ ۵/۲
جدول فوق مؤید جدول های قبلی در خصوص علاقه این محصلین به رشته مورد علاقه میباشد . به طوری که نشان داده شده است ، اکثریت این محصلین حدود ۸۴% علاقه به دوران کودکی مربوط می شود . پس از تجربه و تحلیل داده های مربوط به فرضیه شماره ۴ در مورد آن طبق جدول زیر قضاوت می شود.
فرضیه شماره ۴ :
گرایش دانش آموزان به تحصیل در هنرستان ها بستگی به علاقه شخصی آن ها دارد.
جدول شماره ۱۳ :توزیع فراوانی و درصد علاقه شخصی به رشته خود
پرسش شماره ۱ زیاد متوسط کم هیچ سفید پا سخ شماره۱ ۸۳ ۳۱ ۳ ۲ ۱ پا سخ شماره ۲ ۱۵ ۳۹ ۳۰ ۳۵ ۱ پاسخ شماره ۳ ۲۳ ۴۸ ۲۴ ۲۱ ۴ پاسخ شماره ۴ ۴۸ ۵۳ ۱۶ ۰ ۳ جمع ۱۶۹ ۱۷۱ ۷۳ ۵۸ ۹ درصد ۲۰/۳۵ ۶۲/۳۵ ۲۰/۱۵ ۰۸/۱۲ ۸۹/۱ میانگین فراوانی ۲۵/۴۲ ۷۵/۴۲ ۲۵/۱۸ ۵/۱۴ ۲۵/۲
با بررسی نتایج جدول بالا چنین استنباط می شود که ادامه تحصیل در هنرستان ها کاملا با علاقه شخصی آن ها بستگی دارد. به طوری که در ۱۰۰ درصد محصلین بیش از ۷۰ درصد آن ها علاقه زیاد و متوسط را مشخص کرده و تعداد کمی به این رشته خود بی علاقگی نشان دادهاند. پس با این بررسی فرضیه اثبات می شود.
فرضیه شماره ۵ :
گرایش دانش آموزان به ادامه تحصیل در هنرستان ها بستگی به مهارت و استعداد فنی آن ها دارد. برای قضاوت در مورد فرضیه فوق داده های جداول ۱۴ تا ۱۸ مورد تجزیه وتحلیل قرار میگیرد.
تا چه میزان در کارهای عملی رشته خود دارای مهارت هستید؟
جدول شماره ۱۴ :توزیع فراوانی و درصد میزان مهارت در کار عملی
پرسش شماره
۵
زیاد متوسط کم هیچ سفید فراوانی ۲۷ ۷۲ ۱۶ ۳ ۲ درصد ۵/۲۲ ۶۰ ۲۳/۱۳ ۵/۲ ۶۶/۱
جدول فوق نشان می د هد که اکثریت این دانش آموزان به نوعی احساس میکنند که در کار های عملی خود دارای مهارت هستند .
تا چه میزان از نمرات دروس عملی خود احساس رضایت می کنید ؟
جدول شماره ۱۵: توزیع فراوانی و در صد احساس رضایت از نمرات دروس عملی
پرسش شماره ۶ زیاد متوسط کم هیچ سفید فراوانی ۲۱ ۶۸ ۱۲ ۱ ۲ در صد ۵/۲۲ ۶۶/۵۶ ۱۰ ۳۰/۸ ۶۶/۱
“