الف: مرحله تدوین سیاست های مورد نظر نظام ارزیابی عملکرد
در این مرحله لازم است از مجاری مختلف سیاست ها و اهداف ارزیابی عملکرد بایستی منطبق بر چشم اندازهای سازمان باشد بنابراین لازم است بانک اطلاعاتی از سیاست ها، استراتژی ها، ارزش های سازمان تهیه و از تلفیق آنها سیاست ها و اهداف ارزیابی عملکرد تدوین شود. به طور کلی از مجاری زیر می توان اهداف ارزیابی عملکرد را استخراج نمود:
بررسی نظرات سیاست گذاران سازمان
مصاحبه با تیم مدیریت ارشد سازمان
بررسی چشم انداز های تدوین شده سازمان
مراجعه به برنامه استراتژیک سازمان
استفاده از اساسنامه سازمان
ب: مرحله بررسی پیش نیازها و زمینه های فرهنگی
در این مرحله لازم است پیش نیازهای طراحی نظام ارزیابی عملکرد مورد بررسی کامل و همه جانبه قرار گیرد ازجمله پیش نیاز های قابل بررسی، نظام و ساختار سازمانی و شرح وظایف، تعهد مدیریتی و قالب های فرهنگی است که در این اثنا ضمن توجه به نقش همه عوامل، زمینه های فرهنگی نیازمند توجه ویژه است، هر نظام ارزیابی عملکرد بایستی هدف های کاملا روشنی داشته باشد و دقیقاً متناسب با فرهنگ و شرایط خاص آن سازمان و با مشارکت مدیران و کارکنان آن سازمان طراحی و اجرا شود.(خلیلی عراقی ، ۱۳۸۲، ص ۳۶)
ابعاد فرهنگی و ارزش ها و باورهای هر سازمان دارای تأثیر روی نظام ارزیابی بوده و برای طراحی و اجرای موفق آن، هماهنگی بین ارزش ها و فرهنگ سازمانی که بر نظام ارزیابی عملکرد اثرگذارد است را می توان به شرح زیر نمود.
هویت سازمانی
تعهد گروهی
ثبات نظام اجتماعی
شکل دادن رفتار ها
یکی از ویژگی های نظام مطلوب مدیریت عملکرد این است که متناسب با نیاز های خاص سازمان بوده و با فرهنگ موجود سازگاری داشته باشد.(ابیلی ، ۱۳۸۲، ص۲۴).
ج: مرحله انتخاب مدل
برای طراحی نظام ارزیابی عملکرد پس از تعیین اهداف و بررسی زیر ساختارهای سازمانی و فرهنگی بایستی مدل مناسب برای ارزیابی عملکرد انتخاب شود برای انتخاب مدل دو اقدام اساسی زیر ضرورت دارد:
تعیین معیار های انتخاب مدل که در این زمینه معیار های سه گانه زیر بایستی مورد توجه باشد:
معیار علمی بودن مدل
معیار بومی گرایی در مدل
معیار همه جانبه گرایی در مدل
بررسی روش های مختلف ارزیابی عملکرد که در این زمینه بایستی اقدام زیر انجام شود:
مطالعه روش های مختلف ارزیابی عملکرد
بررسی شباهت ها و تفاوت ها
بررسی نقاط قوت و ضعف روش ها
انطباق روش های ارزیابی با شرایط سازمان
تلفیق نقاط قدرت روش ها
ساختن مدل مناسب ارزیابی عملکرد
د: مرحله طراحی و پیاده سازی
برای طراحی نظام ارزیابی عملکرد لازم است ابتدا فرهنگ سازی مقدماتی صورت گیرد و کلیات نظام تدوین و مؤلفه ها و عوامل ارزیابی عملکرد مشخص شود مهمترین بخش طراحی، تدوین معیارهای ارزیابی عملکرد است. استاندارد هایی که در قبال آنها یک فرد و یک روش ممکن است تحت بررسی و ارزیابی قرار گیرد معیار های ارزیابی گویند.(اردبیلی، ۱۳۹۱، ص۴۲).
در ارزیابی عملکرد خروجی ها دارای اهمیت ویژه است و این خروجی ها دارای اهمیت ویژه است و این خروجی ها را ممکن است بتوان بر حسب اهداف یا استاندار ها به صورت کمی یا کیفی اندازه گیری نمود بین وسیله ها و اهداف، رفتار فرد وجود دارد که در واقع فرایند تغییر وسیله ها را به هدف ها ایفا می نماید.( قرانی پور، ۱۳۸۲، ص۳۶).
در مرحله طراحی از انتخاب و تدوین مؤلفه ها و معیار های ارزیابی عملکرد به عنوان قلب ارزیابی عملکرد می توان نام برد.بنابر این با توجه به اهمیت آن در صورتی که این عوامل نیز به خوبی انجام می شود یکی از شیوه های مناسب انتخاب و تدوین معیارهای ارزیابی عملکرد این است که ارزیابی شوندگان یعنی کارکنان خودشان عوامل ارزیابی را انتخاب و اولویت بندی نمایند این امر در اثر بخشی فرایند و نتایج ارزیابی عملکرد تأثیر فراوانی دارد.
الهام ازارزشهای سازمان
الهام ازاستراتژیهای سازان
الهام از خط مشی های سازمان
فرهنگ سازی
تدوین مؤلفه ها ومعیا ها
تدوین کلیات
قالب های فرهنگی
تعهدمدیریتی
ساختار سازمانی
علمی
بومی گرای
همه جانبه گرایی
شکل۲-۲-۴) : نحوه طراحی نظام ارزیابی عملکرد
۲
شکل ۲-۲-۴) نحوه طراحی نظام ارزیاب عملکرد
۲-۲-۱۵) دلایل اصلی نیاز سازمانها به انجام ارزیابی عملکرد کارکنان بشرح زیر میباشد:
۱)تعیین افزایش مناسب دستمزد و مزایا براساس اندازه گیری عملکرد کارکنان .
پژوهش های انجام شده در مورد بررسی رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و عملکردکارکنان در بانک صادرات استان اردبیل- ...