۵-۳-۹- نتیجه آزمون فرضیه اصلی
در این آزمون فرض وجود رابطه معنادار بین کارآفرینی هیئت مدیره و سودآوری شرکت تعاونیهای فعال شهر اصفهان بررسی شد. نتایج حاصل از آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان می دهد با توجه به اینکه Sig به دست آمده برابر با ۰۰۰/۰ است، فرض صفر رد می شود، یعنی ادعای معنادار بین میزان کارآفرینی هیئت مدیره و میزان سودآوری شرکت تعاونیهای فعال شهر اصفهان پذیرفته می شود.از میان ابعاد کارآفرینی ابعاد چالش طلبی، توفیق طلبی، عمل گرایی، رویا پردازی و کانون کنترل به ترتیب از بیشترین تا کمترین ضریب همبستگی پیرسون را با میزان سودآوری دارند. در آزمون رگرسیون خطی ساده مشخص شد که نمی توان متغیر کارآفرینی را به عنوان متغیر بیش بینی کننده استفاده کرد. هرچند که این متغیر دارای ضریب همبستگی بالای ۵۳۴/۰ با متغیر سودآوری دارد ولی به علت وجود همبستگی بین خطاهای این دو متغیر معادله رگرسیون حاصل از آنها دارای اعتبار نمی باشد.از سوی دیگر با انجام رگرسیون چندگانه که با حضور تمامی ابعاد ۸ گانه کارآفرینی فردی و متغیر سودآوری صورت پذیرفت، تنها متغیر چالش طلبی توانست با قبول تمام شرایط یک رگرسیون معتبر، خود را به عنوان یک متغیر پیش بینی کننده برای متغیر بازده حقوق صاحبان سهام معرفی کند.
۵-۳-۱۰- نتایج حاصل از سایر یافته های پژوهش
با انجام آزمون t تک نمونهای مشخص شد تمامی افراد پاسخ دهنده دارای میانگینی بیش ازحد متوسط دارند که بیانگر وجود این صفات (متغیرها) در حد مطلوب در هئیت مدیره تعاونیهای شهر اصفهان است.با بهره گرفتن از تحلیل آنوا مشخص شد که بُعد توفیق طلبی و میزان توجه به آن در میان زنان و مردان و سطوح تحصیلی مختلف، متفاوت ارزیابی شد، بطوریکه در میان مردان و سطوح تحصیلی بالاتر توفیق طلبی بیشتری مشاهده شد. همچنین میزان تحمل ابهام در افراد دارای سنین مختلف یکسان قلمداد نشد و در افراد دارای سنین بالا نسبت به افراد سنین پایین کمتر مشاهده شد.
۵-۳-۱۱- بحث و بررسی نتایج حاصله
در تحقیقات مختلفی، فرضیه اصلی پژوهش، مبنی بر رابطه مثبت معنی دار بین کارآفرینی و عملکرد مالی و اقتصادی سازمان ها تایید شده است.برای مثال ویکلاند و شیپرد[۱۸۴] (۲۰۰۴) در تحقیقی به این نتیجه رسیدند که جهت گیری کارآفرینی موجب بهبود عملکرد مالی شرکت ها می شود و این زمانی میسر
می شود که جهت گیری کارآفرینی در کنار دو عامل دیگر یعنی دسترسی به سرمایه و پویایی محیط قرار گیرد. پارکر[۱۸۵] (۲۰۰۵) نشان داد که برنامه های آموزشی کارآفرینی عملکرد تجاری افراد شاغل در شرکتها را بهبود می دهد.آلوانتیس و سالواو[۱۸۶] (۲۰۰۷) دریافتند بین جهت گیری کارآفرینی و بهبود در عملکرد مالی و اقتصادی شرکتها رابطه مثبت معنی دار وجود دارد.آنتونیک و پاردون[۱۸۷] (۲۰۰۸) در پژوهشی نشان دادند که فعالیت های کارافرینی و به ویژه نوآوری نقش مهمی در رشد اقتصادی و عملکرد تجاری دارد. آدرستچ و همکاران[۱۸۸] (۲۰۰۸) در پژوهشی برروی مدیران شرکتهای تولیدی دریافتند که کارآفرینی برعملکرد اقتصادی تاثیر دارد. اوکپارا[۱۸۹] (۲۰۰۹) در پژوهشی بر روی مدیران شرکت ها نشان داد که مدیران دارای جهت گیری مناسب در کارآفرینی در مقایسه با مدیران دیگر، عملکرد تجاری و اقتصادی بهتری دارند. عباسی و همکاران (۱۳۹۰) در پژوهش خود به بررسی بین کارآفرینی و عملکرد تجاری مدیران واحدهای تولیدی شهر اراک پرداخته اند.ابعاد کارآفرینی که آنها مورد بررسی قرار داده اند شامل نیاز به موفقیت، خلاقیت، خطرپذیری، پشتکار و نیاز به استقلال می باشد. برای بررسی عملکرد تجاری از چک لیست لی، لیو و زاهو[۱۹۰] (۲۰۰۶) استفاده شده است. این چک لیست سوالاتی در زمینه ظرفیت تولید، میزان منابع انسانی مورد استفاده، میزان ارائه محصول، عرضه محصولات جدید به بازار، میزان فروش یا صادرات، میزان تولید، میزان سرمایه گذاری، میزان سهم در بازار، توانایی رقابت، افزایش بهره وری نیروی انسانی می گردد. نکته جالب توجه اینکه میزان همبستگی بین مولفه های کارآفرینی و عملکرد تجاری در این پژوهش و پژوهش حاضر یکسان بوده است. (۵۴/۰=r) محمدی و عسگری (۱۳۹۰) نیز در تحقیقی با عنوان “بررسی تاثیر شخصیت کارآفرینان بر موفقیت کارآفرینانه کسب و کارهای کوچک و متوسط” در بین صنایع فلزی استان خراسان رضوی نیز به این نتیجه رسیده اند که همبستگی قوی (۷۷۴/۰=r). بین مولفه های کارآفرینی و موفقیت کارآفرینانه وجود دارد.در این پژوهش ابعاد کارآفرینانه خطرپذیری، کانون کنترل، نیاز به موفقیت، خلاقیت و تحمل ابهام مورد بررسی قرار گرفته است همچنین برای تعیین موفقیت کارآفرینانه از یک پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است.
در نهایت و با عنایت به شواهد موجود در پیشینهی تحقیق درباره رابطه میان صفتهای کارآفرینان و موفقیت شرکت های آنان، در این پژوهش تاثیر ۸ مولفه کارآفرینی بر میزان بازده حقوق صاحبان سهام شرکت به عنوان نماد و شاخص موفقیت و سودآوری یک سازمان بررسی شد که در نهایت مولفه های نیاز به موفقیت، کانون کنترل، عملگرایی، رویاپردازی و چالش طلبی دارای ارتباط معناداری با مولفه سودآوری گردیند.این یافته با نتایج یافته های عباسی و همکاران (۱۳۹۰) که نیاز به موفقیت را مولفه تاثیرگذار در موفقیت شرکت، محمدی و عسگری (۱۳۹۰) که نیاز به موفقیت، کانون کنترل، و تحمل ابهام را به عنوان عاملهای تاثیرگذار بر سودآوری شرکتها می دانستند، همسو می باشد.
از سوی دیگر، در پژوهش حاضر، یافته ها نشان می دهد که کارآفرینان مرد و زن تنها در صفت نیاز به موفقیت با یکدیگر تفاوت دارند و در بقیه ویژگی ها با یکدیگر مشابه هستند.به بیان دقیق تر نیاز به موفقیت مردان بیشتر از زنان است. در این باره پژوهش های جواهری و قضاوتی (۱۳۸۳) نشان
می داد که تعالیم خانواده، نظام تعلیم و تربیت، باورهای کلیشه ای از انتظارات، نقش و مناسبت های حاکم بر زنان با ایجاد بر چسب های جنسیتی موجب تضعیف حس تغییرطلبی، قدرت رهبری، تحول و کاهش میل به موفقیت و پیشرفت در زنان و به تبع آن عدم موفقیت کارآفرینانهی آنان می شود.
۵-۴- پیشنهادهای مبتنی بر یافته های پژوهش
با توجه به نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون مبنی بر وجود رابطه معنی دار بین میزان کارآفرینی هئیت مدیره و سودآوری شرکت و همچنین نقش مهمی که مدیران رده بالا در ایجاد جو لازم برای تشویق و ارتقای رفتار کارآفرینانه در اعضای سازمان دارند پیشنهاد می شود در اولین گام خود را به دانش کارآفرینی مجهز نموده و برای سازمان های خود استراتژی های مناسبی که جو کارآفرینی را ترویج می دهد انتخاب نمایند.
با توجه به عدم وجود رابطه بین خطرپذیری، تحمل ابهام و سلاست فکری با بازده حقوق صاحبان سهام در شرکتهای تعاونی پیشنهاد محقق با توجه به اینکه سطح این متغیرها در مدیران بیش از حد متوسط ارزیابی شد، این می باشد که در کنترل این متغیرها در خیل تصمیمات خود بیشتر کوشا باشند.
از سوی دیگر محقق پیشنهاد می کند با تقویت چالش طلبی، توفیق طلبی، عمل گرایی، رویا پردازی رویه های حضور در عرصه های جدید را برای پرسنل شرکت فراهم آورند. در واقع مشخصه این متغیرها، تقویت میل به پیشرفت همراه با عمل گرایی است.
۵-۵- موانع و محدودیت های پژوهش
۱- از نظر روش تحقیق بایستی در نظرداشت که نتایج همبستگی و به دنبال آن،تحقیقات علّی و معلولی به شدت تحت تاثیر میزان نمونه می باشند.بنابراین نتایج می تواند با نوسان نمونه تغییر کند.
۲- در این پژوهش برای سنجش نظرات پاسخ دهندگان، صرفاً از ابزار پرسشنامه استفاده نموده است و از سایر ابزار گردآوری اطلاعات مانند مصاحبه و روش های مشاهده ای و عینی استفاده ننموده است.
۳- این پژوهش تنها به بررسی میزان کارآفرینی فردی در هئیت مدیره و اثرگذاری آن بر سودآوری شرکتها پرداخته است. بهتر است ویژگیهای سازمانی و کار گروهی را از طریق تعدیل متغیرهای تحقیق به سمت کارآفرینی شرکتی بیشتر در نظر گرفته تا تاثیرات هم افزایی بین متغیرهای کارآفرینی در هنگام کار گروهی بیشتر لحاظ شود.
۴- بایستی در نظر داشت اکثر ویژگیهای کارآفرینی را می توان از طریق تجربه و آموزش و در طول زمان اکتساب نمود، بنابراین بایستی سیر تغییرات این ویژگیها در مدت معین همراه با میزان سودآوری در همین مدت بررسی شود.
۵-۶- پیشنهاد به سایر محققان
تحقیقاتی با عنوانین زیر پیشنهاد می گردد:
- بررسی رابطه بین کارآفرینی هئیت مدیره و میزان سودآوری با بهره گرفتن از روش های کیفی
- بررسی مقایسه بین کارآفرینی هئیت مدیره و میزان سودآوری در شرکتهای غیر تعاونی و شرکتهای تعاونی.
- بررسی تاثیر ویژگیهای کارآفرینی شرکتی در موفقیت شرکتهای تعاونی.
پیوست ها
پیوست ۱- ابزار سنجش ویژگیهای شخصیتی کارآفرینان
باسلام، پاسخ دهنده گرامی
همانطور که استحضار دارید، دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی که مهمترین چشم انداز و آرزوی هر ملتی است، نیازمند کارآفرینانی خلاق و نوآور است که با ایجاد کسب و کارهای جدید و انجا فعالیتهای کارآفرینانانه، ارزش آفرینی کرده و افزایش درآمد عمومی و رفاه و آسایش را برای عموم جامعه به ارمغان می آورند. تشویق کارآفرینان بالفعل و شناسایی و پرورش کارآفرینان بالقوه، مهمترین اقدام استراتژیک برای ارتقای فعالیتهای کارآفرینانه و توسعه فرهنگ کارآفرینی در کشور می باشد.از اینرو، پرسشنامه بومی و استانداردی که در اختیار دارید برای اندازه گیری ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی طراحی شده است. به طور یقین پاسخهای دقیق جنابعالی در تکمیل پرسشنامه، امتیازات دقیقی را که بیانگر نیم رخ کارآفرینی شماست، بدست می دهد.
مشخصات عمومی | ||
سن: سال | شغل: | سابقه کار: سال |
تحصیلات: | رشته تحصیلی: | جنسیت: مرد□ زن□ |
آیا دارای مهارت یا تخصص معین هستید: بله□ خیر□ | ||
آیا قبلا به راه اندازی کسب و کاری کرده اید یا در راه اندازی کسب و کاری همکاری داشته اید؟ بله□ خیر□ | ||
آیا در حال حاضر تمایلی به راه اندازی کسب و کار دارید؟ بله□ خیر□ |