* مشبهٌبه بلبلان از جهت خواندن:
بلبلان گوییا خطیبانند
بر درختان همی کنند خطب(۲۵۹)
خلد برین
-
- با واژهی خلد برین ۱ تشبیهی تصویر ساخته شده است:
* مشبهٌبه جهان ز عدل ممدوح(امیر یعقوب یوسف برادر سلطان محمود غزنوی) از جهت آبادانی:
زمانه دشمنت را وقت کین اندر کمین بادا
ز عدل تو جهان همواره چون خلد برین بادا(۸۲۶۴)
خلعت
-
- با واژهی خلعت ۲ استعاره ساخته شده است:
*خلعتهای رنگین؛ استعاره از انبوه گلها و گیاهان رنگارنگ:
راست پنداری که خلعتهای رنگین یافتند
باغهای پر نگار از داغگاه شهریار(۳۵۱۹)
و نیز نک بیت: ۲۵۱
خُلق
-
- با واژهی خلق ۱ تصویر به صورت تشبیه ساخته شده است:
* خلق و خوی ممدوح(ابوبکر قهستانی)؛ مشبهٌبه بهار اندر عدن:
گر چو خلق و خوی او بودی بهار اندر عدن
عنبرین رستی بنات اندر عدن وقت بهار(۳۴۰۱)
خنجر
برای خنجر رجوع کنید به مدخل تیغ
خو
-
- با واژهی خو ۷ تصویر به صورت تشبیه ساخته شده است:
* مشبهٌبه روی ممدوح(عبد الرزاق بن احمد میمندی) از جهت نیکویی:
خوی او خوب و روی چون خوی خوب
دل او راد و دست چون دل راد(۸۴۳)
* مشبهٌبه باغ ممدوح(ابو الحسن حجاج( از جهت پسندیده و بدیع بودن:
باغی چو خوی خویش پسندیده و بدیع
کاخی چو رای خویش مهیا و استوار(۳۳۵۶)
* مشبهٌبه صورت ممدوح(امیر ابو یعقوب یوسف برادر سلطان محمود) از جهت نیکویی:
جز از نیکی نفرمایی جز از نیکی نیندیشی
خویی داری نکو و آنگه به صورت چون خوی خویش(۸۴۲۵)
*خوی انبیا؛ مشبهٌبه خوی ممدوح(سلطان محمود بن سبکتکین):
خانهی بیدینان گیری همه
راست خوی تو چو خوی انبیاست(۴۱۳)
*خوی عثمان؛ مشبهٌبه خوی ممدوح(امیر محمد بن محمود غزنوی) از جهت خوشی و نیکویی :
با دل حیدری و بر خوی عثمان، چه عجب
زان که با دانش بوبکری و عدل عمری(۷۶۴۸)
*خوی مصطفی؛ مشبهٌبه خوی ممدوح(محمود بن محمود غزنوی) از جهت خوش رویی:
میر ما را خوی است، چون خوی که ؟
چون خوی مصطفی علیه السلام(۴۴۸۴)
*خوی ممدوح؛ مشبهٌبه کاخ ممدوح(امیر ابو یعقوب یوسف) از جهت پسند و بدیع بودن:
به شادکامی در کاخ نو نشسته به عیش
زکاخ برشده تا زهره نالهی مزمر