روائی ، آن خصیصه ابزار و با روش جمع آوری داده ها است که با داشتن این خصیصه همان مقولاتی را تعیین می کند که برای تعیین مقولات طرح ریزی شده می باشد.
در حقیقت روائی اصطلاحی است که به چگونگی پژوهش اهداف مورد نظر، پرسشنامه هاییک پژوهش
اشاره می کند یعنی اینکه ، ابزار پژوهش تا چه مقدار آن چه را که باید بسنجد ، می سنجد. به تعبیر دیگر پرسشنامه های را می توان دارای روائی دانست که برای اندازه گیری آنچه مورد نظر است مناسب باشد . به همین منظور تعدادی از پرسشنامه ها به همراه اهداف و فرضیات تحقیق دربین برخی از اساتید و کارشناسان توزیع گردید که پس از دریافت نقطه نظرات ، در تعدادی از سوالات اصلاحات لازم به عمل آمد و اطمینان حاصل شد که سوالات مطرح شده در پرسشنامه دقیقاً همان خصوصیات مورد نظر محقق را در تحقیق اندازه گیری کرده است .
پایائی پرسشنامه
اعتبار، کیفیت ثبات وپایائی است که ابزار یا روش جمع آوری داده ها در طول زمان را نشان می دهد. به عبارت دیگر ثبات و پایائی آنچه را که به وسیله ابزار با روش تعیین می شود اعتبار نامیده می شود. یک آزمون در صورت دارای پایائی است که آن را در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار به گروه واحدی از افراد بدهیم نتایج حاصل نزدیک به هم می باشند . رابطه بین روائی و پایائی از این قرار است که یک آزمون پایا باشد تا بتواند روا باشد . اما روائی برای پایائی ضروری نیست . برای سنجش پایائی پرسشنامه این تحقیق یک پیش آزمون انجام گیرد که در آن ۱۵ نفر از جامعه آماری تحقیق به طور تصادفی انتخاب شده است ، سپس پرسشنامه های مورد نظر از طریق مصاحبه محقق با ایشان تکمیل گردید. پرسش های مورد نظر به کامپیوتر منتقل شده و از طریق نرم افزار آماری spss مورد سنجش قرار گرفت. در پژوهش حاضر آلفای کرونباخ این پرسشنامه محاسبه و۷۸/۰ به دست آمد.
روش های تجزیه و تحلیل داده ها
در تجزیه و تحلیل دادهها، پس انجام مقدمات توصیفی داده ها ،از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. توصیف دادهها شامل جداول توزیع فراوانی، رسم نمودار، محاسبهی شاخصهای مرکزی و پراکندگی و هیستوگرام بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخهی ۱۶ و برای رسم نمودار ها و جداول از نرم افزار EXCEL استفاده شده است. ابتدا با بهره گرفتن از آمار توصیفی به توصیف متغیر های مربوطه و در انتها با بهره گرفتن از آمار استنباطی به آزمون فرضیه های این تحقیق پرداخته خواهد شد. و با آزمون T مستقل مورد تحلیل قرار گرفتند
تجزیه و تحلیل اطلاعات
یافته های توصیفی مربوط به متغیر های تحقیق
اطلاعات مربوط به صاحبان مشاغل آلاینده که این پرسشنامه را پر نموده اند، در جدول۴-۱ ، توزیع سنی صاحبان مشاغل آلاینده ، جدول ۴-۲ ، میزان تحصیلات صاحبان مشاغل آلاینده آمده است. همانطور که در این جداول می بینید بیشتر صاحبان مشاغل آلاینده میانسال۷۷ نفر، سپس جوان ۶۵ نفر و در نهایت کهن سال ۸ نفر هستند و بیشتر صاحبان مشاغل آلاینده دارای به ترتیب مدارک تحصیلی سیکل ۴۵ نفر، دیپلم ۴۰ نفر، ابتدایی ۲۷ نفر، کاردانی ۱۱ نفر، کارشناسی ۲۳ نفر و کارشناسی ارشد ۴ نفر می باشند.
جدول۴-۱ توزیع سنی صاحبان مشاغل آلاینده
سال | مرد | زن |
۴۵-۲۵ | ۵۷ | ۸ |
۶۵-۴۶ | ۷۲ | ۵ |
۸۵-۶۶ | ۶ | ۲ |
جدول۴-۲ میزان تحصیلات صاحبان مشاغل آلاینده
تحصیلات | مرد | زن |
ابتدایی | ۲۵ | ۲ |
سیکل | ۴۱ | ۴ |
دیپلم | ۳۶ | ۴ |